## Episode description
<sup>[Source](https://open.spotify.com/episode/0OUArAThbt9v8SjAhrGUIY?si=j0yF7ddaQjeC0fmfaTzqbw)</sup>
## Transcription
#### The transcription is automatically generated and it might have errors in the beginning. If you see errors please provide a fix for it by quoting a reply.
### Pod Person Two
Tämä on Suomen nostetus. Mun nimi on Tuomas Enbuske. Olen helsinkiläinen toimittaja. 27 vuotta Helsingissä kotoisin Oulusta. Kerro sinä Otto, kuka sinä olet? Minä olen Otto Juote, perheenisä Munkkiniemestä. Lämpimästi tervetuloa ja kiitos myös katsojille. Me tehtiin tämmöinen suora lähetys tuossa tasaviikko sitten, tiistai-keskiviikon välisenä yönä. Se oli tämmöinen kokeilu ja innostuttiin tästä kokeilusta, koska me saatiin siis älyttömästi siinä katsojia sekä sitten jälkelähetyksen katsojia. Eli me tehtiin kello 11 illalla aamu viihteen saakka suoraa liveä, eli kuusi tuntia. Ja kyllä se alkoi lopussa vaikuttaa siltä, että Otto olisi humalassa. Se vaikutus humanlaiselta, sehän vastaa väsymys, vastaa känniä, mutta siellä oli paljon katsojia ja sitten jälkilähetyksinä on tätä kuunneltu myös paljon. Kuinka paljon?
Listen in Spotify 00:10
Pod Person One
Mitä mä tässä katsoin aamulla, niin musta reilu 10 000. Oisko varmaan joku 12 000, jotakin sitä luokkaa.
Listen in Spotify 01:03
Pod Person Two
Aika kelpo määrä. Se oli siis tämä vaalilähetys, kun Donald Trump valittiin Yhdysvaltain presidentiksi, ja täytyy sanoa siis, mehän oltiin ensimmäinen mediassa, joka julkaisi Donald Trumpin presidenttiyden, eli 3.08. yöllä me julkaistiin se. Yle taisi vielä seuraavana aamunakin epäillä tätä, mutta siis tämä ei ollut ihan niin kuin tullesta temmattu, koska kyllä sen huomasi, miten se meni. Sen huomasi esimerkiksi siitä, kun näissä selkeissä osavaltioissa, joissa demokraattien piti voittaa aivan täysin, niin Trump alkoi saada huomattavasti enemmän siellä kuin tavallisesti, vaikka siellä tietysti tuli voitto härisille, mutta se kieli kyllä siitä, että tässä on vähän isommasta pommista kyse. Yhtäkkiä vähän niin kuin Kepu alkaisi saada kaksuprossaa Helsingissä, niin kyllä se varmaan niin kuin indikoisi sitä, että Kepu on saamassa kannatuksen nousua myös muuallakin. Hyvin kauhea skenaario, anteeksi, että mentiin päälle.
Listen in Spotify 01:12
Pod Person One
Niin, siis sä et pitäisi olla varmainen tavallaan aina siinä, kun ennustaa sitä keskustan häviävistä maailmasta. Että se jotenkin, tai ennallikielessähän semmoinen samantakia, että don’t jinx it, eli Eli se jotenkin siitä aina manifestoituu takaisin. Se saa jotenkin voimaa siitä, jos sitä julistaa häviäväksi. Siinä on joku tämmöinen ihmeellinen keskusta Aikido, mikä siellä tapahtuu.
Listen in Spotify 02:08
Pod Person Two
Mä olen kyllä sen verran taikauskonen, että mäkin jotenkin pelkään tällaisten asioiden vastamanaamista. Että jos mä oon manaamassa sitä kepua pois, niin se nousee, kuten sanoit, niin kahta kauheampana siellä.
Listen in Spotify 02:35
Pod Person One
Joo, siinä joku suoristaa tämmönen vähän niin kuin okkultistinen dimensio, semmonen niin kuin nimeäminen on kutsumista. Että jos me haluamme siitä eroa, niin meidän pitää ikään kuin ainakin esittää, että sitä ei ole olemassa. Joka kerta, kun ne sanoo, että me haluamme vaikka kaksinkertaistaa talouskasvua, niin sitten vaan ei kentä sehän huomiota, jotenkin jatketaan ihan, kun sitten kukaan ei ole sanonutkaan sitä mitään tällaista. Heti kun lähtee siihen keskusteluun mukaan, niin se on häviävä. Ei sen takia, että se argumentti häviäisi. Sehän on ilmeisen typerä argumentti, että kuka tahansa… Tavallaan peruskollainen. Voisi sen kumota. Mutta juuri se, että ne jotenkin sitten niin kuin… Ne käy vähän niin kuin ne semmoiset… Ootko nähnyt luontodokumenteissa, kun on semmoisia kaloja, jotka kiinnittyy siihen haihin?
Listen in Spotify 02:47
Pod Person Two
Niin ne jotenkin lyö ne koukkusat kiinni siinä kohtaa. Vähän niin kuin nahkiaiset liittyvät ruumiin sen. Joo, kyllä. Siinä on joku tämmöinen… Se on kiehtovaa. Kevulaisuudessa on kaikkea hirveintä se, että ne on yksinöinä äärimmäisen mukavia ihmisiä. Yksilöinä keskustalaiset on kaikkein mukavimpia, fiksuja tyyppejä, niiden kanssa on kiva keskustella. Ne on hyviä ihmisiä. Ne on oikeasti parhaimpia ihmisiä. Esimerkiksi tässä identiteettipolitiikan aikana, niin kepulaiset harvoin lähtee siihen mukaan. Kepunuoret jossain vaiheessa, mutta se kuuluu nyt nuoruuteen. Mutta sitten kun niistä tulee se yhtälö, niin sitten jotain pahaa alkaa syntyä. Syntyy Suomen keskusta niistä ihmisistä, mutta ikään kuin ryhmänä muuttuu.
Listen in Spotify 03:37
Pod Person One
Mä oon miettinyt sitä, että olisiko se itse asiassa kyse siitä, että heillä on tavallaan parhaat yksilölliset arvot, mutta samaan aikaan hirveämmät yhteisölliset arvot. Eli se kollektiivisuus on se, missä se vihtahousu sitten asuu. Mutta sitten yksilöinä he ovat usein tällaista varsin kunniallista sakkia. Hyvät perhearvot ja usein tekevät kaikkea tällaista.
Listen in Spotify 04:21
Pod Person Two
Mitä nyt hyvät ihmiset tekevät? Antti Kaikkosesta ei ikinä uskoisi, että hän johtaa Suomen suurinta mafiaa. Tällaista lahjontajärjestöä, organisaatioita, joka on työvoimatoimisto omille jäsenille, jossa huijataan. Kaikki maksataan valtion rahoilla. Antti Kaikkosesta uskoisi, että hän on äärimmäisen mukava ja fiksu ihminen. Älykäs ihminen, hän on ihana ihminen. Haluaisin milloin tahansa mennä hänen kanssaan kaljalla.
Listen in Spotify 04:49
Pod Person One
Mutta siinä jotenkin, mä en tiedä, monta niitä tarvitaan, onko se sitten 10 vai 15, että milloin ne sitten rupeavatkin yhtäkkiä suunnittelemaan jotain nuorisosäätiötä tai… Että siinä on joku sellainen outo emergentti ominaisuus.
Listen in Spotify 05:13
Pod Person Two
Mulla on jotain kepulaisia ystäviä. Tämä on vähän tämmöinen samanlainen päiviraiseskortti, että mulla on omoja ystäviä. Mutta mulla on jotain vielä kauheampaa.
Listen in Spotify 05:28
Pod Person One
Mutta sillä ei voi… Mä en ole ihan varma, että voiko sillä todistella jotain suvaitsevaisuutta. Eikö se ole enemmän sellaista, että ei ole kriteereitä? Siis…
Listen in Spotify 05:36
Pod Person Two
Ja siis on minullakin, joo. Kepulaiset ystävät siis, kun ne on Helsingissä kepulaisia, niin mä arvostan sitä jotenkin kuitenkin, koska se on vähän niin kuin, niin ne kannatus on jotain yksi prossaa, kaksi prossaa, se on vielä alhaisempi kuin luulisitte, se on todella alhainen, niin täällähän se on niin kuin punk. Muistan kun Tuukka Temonen joskus kun Apulantayhtiö, Apulanta-yhtiö. Yhtiö.
Listen in Spotify 05:46
Pod Person One
On se varmaan sekä yhtiö että yhtiö.
Listen in Spotify 06:07
Pod Person Two
Se on itse asiassa menestyvä yhtiö. Sillä on kaikkia kiinteistöomaisuuksia ja muita. Mutta se oli tosi punk silloin ennen kuin siitä tuli valtavirtaa. Ja mun mielestä hienosti Tuukka Temonen Apulannasta sanoi ainakin älkikäteen, että hän alkoi kokoomuslaiseksi sen takia, että se oli niin punk siinä tällaisessa punk-kenressä.
Listen in Spotify 06:11
Pod Person One
No onhan se siis varmaan semmoisessa siinä kulttuurikontekstissa, niin sehän on varmaan punk, jos omistaa joku semmoinen farmarivolvo, ostaa semmoinen 1,3 miljoonan valkoinen kuutio Espoosta ja hankkia vaikka golf-osake. On se paljon kapinallisempaa kuin ruikuttaa jostain apurahoista tai yöllä tuolla yömyöhään jotain keppanaa jossain rytmissä.
Listen in Spotify 06:31
Pod Person Two
Ja samahan siis, nyt mä saan pitkästä aikaan sanoa, Esa Saarisen tiikeritakki.
Listen in Spotify 06:56
Pod Person One
Lue noita kommentteja ensin. Katsotaan, joudutaanko tähän palaamaan sitten. Ja lue ääneen, koska tämä saattaa tosiaan, tai tuleekin jälkiäänitteenä.
Listen in Spotify 07:01
Pod Person Two
Ovatko keskustan vakioäänestäjät siis ikään kuin nahkiaisia, jotka ovat kiinnittyneet ruumiiseen, kysyi Jorma tuolla. Nyt päästään asiaan. Eivät ole. Eivät ole siis keskustan vakioäänestäjät, aivan kuin keskustan vakiojäsenet ja poliitikot ovat yksilöinä tällaisia äänimmäisen hyviä isänmaallisia ihmisiä. Se on se ryhmä, mistä on kysymys. Se ryhmä kiinnittyy siihen ruumiin.
Listen in Spotify 07:09
Pod Person One
Niin, ja siis se, että siinähän saattaa olla tämmöisiä rakenteellisia aspekteja. Eli se, että jos suomalainen poliittinen järjestelmä nyt on mitä on, niin se olisi jotenkin uskomatonta, että se aina näyttäisi tuottavan semmoisen rent-shaking-paraseittijärjestelmän joka kerta, kun joku haluaa edistää jotain asiaa. Että siitä voi lähteä jotenkin niin kuin… Yleensä liikkeelle estämään jotain kätkyt kuolemia ja sitten se yleensä kuitenkin päättyy niin, että aiheutetaan joku päihdeongelma jollekin ryhmälle, jotta saadaan tavallaan tälle isolle hallitukselle sitten palkkioita ja jotain tämmöistä jatkuvuutta. Turvataan se toiminta.
Listen in Spotify 07:33
Pod Person Two
Tässä on mielenkiintoista. Apulainen Toni Virtanen näyttää katsomaan meitä myös. Hän sanoo, että meidän bändi mainittu. Toni, kun katsot tätä, niin kirjoita tuonne myös tieto siitä, pitikö tämä mun tieto paikkansa, että Tuukka Temonen tällä tavalla valitsi kokoomuksen. Sen lisäksi haluan tietää paljonko teillä on firman tilillä. Jos otetaan kaikki osakkeet, asunto-osakkeet ja kaikki muu, niin laitaisiin se myös sinne. Kiitos tästä, Toni. Mun mielestä tuo jää nyt vähän… Mitä niin tilillä? Niin tosi tilillä ja varmaan kauheesti, mutta paljonko sinun omaisuus on? Paljonko käyttökate? Niin tai sä et ole niin yksi tili. Ja mitenkin vaan Suomessa. Kerro myös paljonko siellä Jerseynsaarella on… Mitä linjaa keskusta ajaa? Onko se teille jo selvinnyt? Se on se, mitä mä sanoin. Keskusta ajaa sitä linjaa, että se on työvoimatoimisto omille jäsenille. Sitä linjaa se ajaa. Ei sillä ole mitään. Me ollaan nähty vaikka kahdessa viime hallituksessa, että se on ensin vasemmistolaisempi kuin vasemmistoliitto. Sitten se on oikeistolaisempi kuin kokoomus.
Listen in Spotify 08:10
Pod Person One
Kaikki käy. Niin, eikä se aja enemmänkin kriteeriä. Ja se kriteeri on se, että miksi… Ihmiset eivät enää äänestä keskustapuoluetta ja sitten tavallaan se mikä ikinä se onkaan millä he rupeavat sitä äänestämään niin se sitten on se linja. että se säädetään, ikään kuin hieno säädetään.
Listen in Spotify 09:13
Pod Person Two
Eli äänestäjät, varsinkin nyt kuitenkin alkaa olla nyt vähemmän, niin kaikki on jossain nuorisosäätiössä töissä tai jossain sellaisessa yrityksessä, joka saa valtiolla tukia, niin kannattaa äänestää sikäli. Totta kai. Ja tässä ei ole mitään väärää. Siis totta kai mäkin äänestäisin sitä, joka antaisi mulle tällaisen. Mä äänestäisin vaikka siis Otto-Ville Kuusista, jos se olisi siitä kiinni.
Listen in Spotify 09:30
Pod Person One
Niin onhan se toisaalta, kyllähän siinä voi nähdä sellaisen vähän niin kuin demokratian responsiivisuuden tai sen ideaalin. Eli eihän se nyt sillä tavalla myöskään nyt ole Välttämättä huono asia, että poliitikot vaikka tekevät sitä, mitä kansalaiset haluavat. Ei missään nimessä se on tämä demokratian idea. Mutta sitten ehkä tässä Apilan aatteessa on sellainen ehkä korostunut sisäulkoryhmä siinä mielessä, että siinä harvoin ajetaan mitään tällaista kovin yleistä etua. Toki tämä nyt varmaan määrittää kaikkia muitakin puolueita.
Listen in Spotify 09:49