Pystyykö Elokapinan sakot maksamaan Finnairin lentopisteillä? | Suomen nostatus 48

## Episode description

<sup>[Source](https://open.spotify.com/episode/0OUArAThbt9v8SjAhrGUIY?si=j0yF7ddaQjeC0fmfaTzqbw)</sup>

## Transcription
#### The transcription is automatically generated and it might have errors in the beginning. If you see errors please provide a fix for it by quoting a reply.

### Pod Person Two

Tämä on Suomen nostetus. Mun nimi on Tuomas Enbuske. Olen helsinkiläinen toimittaja. 27 vuotta Helsingissä kotoisin Oulusta. Kerro sinä Otto, kuka sinä olet? Minä olen Otto Juote, perheenisä Munkkiniemestä. Lämpimästi tervetuloa ja kiitos myös katsojille. Me tehtiin tämmöinen suora lähetys tuossa tasaviikko sitten, tiistai-keskiviikon välisenä yönä. Se oli tämmöinen kokeilu ja innostuttiin tästä kokeilusta, koska me saatiin siis älyttömästi siinä katsojia sekä sitten jälkelähetyksen katsojia. Eli me tehtiin kello 11 illalla aamu viihteen saakka suoraa liveä, eli kuusi tuntia. Ja kyllä se alkoi lopussa vaikuttaa siltä, että Otto olisi humalassa. Se vaikutus humanlaiselta, sehän vastaa väsymys, vastaa känniä, mutta siellä oli paljon katsojia ja sitten jälkilähetyksinä on tätä kuunneltu myös paljon. Kuinka paljon?
Listen in Spotify 00:10

Pod Person One

Mitä mä tässä katsoin aamulla, niin musta reilu 10 000. Oisko varmaan joku 12 000, jotakin sitä luokkaa.
Listen in Spotify 01:03

Pod Person Two

Aika kelpo määrä. Se oli siis tämä vaalilähetys, kun Donald Trump valittiin Yhdysvaltain presidentiksi, ja täytyy sanoa siis, mehän oltiin ensimmäinen mediassa, joka julkaisi Donald Trumpin presidenttiyden, eli 3.08. yöllä me julkaistiin se. Yle taisi vielä seuraavana aamunakin epäillä tätä, mutta siis tämä ei ollut ihan niin kuin tullesta temmattu, koska kyllä sen huomasi, miten se meni. Sen huomasi esimerkiksi siitä, kun näissä selkeissä osavaltioissa, joissa demokraattien piti voittaa aivan täysin, niin Trump alkoi saada huomattavasti enemmän siellä kuin tavallisesti, vaikka siellä tietysti tuli voitto härisille, mutta se kieli kyllä siitä, että tässä on vähän isommasta pommista kyse. Yhtäkkiä vähän niin kuin Kepu alkaisi saada kaksuprossaa Helsingissä, niin kyllä se varmaan niin kuin indikoisi sitä, että Kepu on saamassa kannatuksen nousua myös muuallakin. Hyvin kauhea skenaario, anteeksi, että mentiin päälle.
Listen in Spotify 01:12

Pod Person One

Niin, siis sä et pitäisi olla varmainen tavallaan aina siinä, kun ennustaa sitä keskustan häviävistä maailmasta. Että se jotenkin, tai ennallikielessähän semmoinen samantakia, että don’t jinx it, eli Eli se jotenkin siitä aina manifestoituu takaisin. Se saa jotenkin voimaa siitä, jos sitä julistaa häviäväksi. Siinä on joku tämmöinen ihmeellinen keskusta Aikido, mikä siellä tapahtuu.
Listen in Spotify 02:08

Pod Person Two

Mä olen kyllä sen verran taikauskonen, että mäkin jotenkin pelkään tällaisten asioiden vastamanaamista. Että jos mä oon manaamassa sitä kepua pois, niin se nousee, kuten sanoit, niin kahta kauheampana siellä.
Listen in Spotify 02:35

Pod Person One

Joo, siinä joku suoristaa tämmönen vähän niin kuin okkultistinen dimensio, semmonen niin kuin nimeäminen on kutsumista. Että jos me haluamme siitä eroa, niin meidän pitää ikään kuin ainakin esittää, että sitä ei ole olemassa. Joka kerta, kun ne sanoo, että me haluamme vaikka kaksinkertaistaa talouskasvua, niin sitten vaan ei kentä sehän huomiota, jotenkin jatketaan ihan, kun sitten kukaan ei ole sanonutkaan sitä mitään tällaista. Heti kun lähtee siihen keskusteluun mukaan, niin se on häviävä. Ei sen takia, että se argumentti häviäisi. Sehän on ilmeisen typerä argumentti, että kuka tahansa… Tavallaan peruskollainen. Voisi sen kumota. Mutta juuri se, että ne jotenkin sitten niin kuin… Ne käy vähän niin kuin ne semmoiset… Ootko nähnyt luontodokumenteissa, kun on semmoisia kaloja, jotka kiinnittyy siihen haihin?
Listen in Spotify 02:47

Pod Person Two

Niin ne jotenkin lyö ne koukkusat kiinni siinä kohtaa. Vähän niin kuin nahkiaiset liittyvät ruumiin sen. Joo, kyllä. Siinä on joku tämmöinen… Se on kiehtovaa. Kevulaisuudessa on kaikkea hirveintä se, että ne on yksinöinä äärimmäisen mukavia ihmisiä. Yksilöinä keskustalaiset on kaikkein mukavimpia, fiksuja tyyppejä, niiden kanssa on kiva keskustella. Ne on hyviä ihmisiä. Ne on oikeasti parhaimpia ihmisiä. Esimerkiksi tässä identiteettipolitiikan aikana, niin kepulaiset harvoin lähtee siihen mukaan. Kepunuoret jossain vaiheessa, mutta se kuuluu nyt nuoruuteen. Mutta sitten kun niistä tulee se yhtälö, niin sitten jotain pahaa alkaa syntyä. Syntyy Suomen keskusta niistä ihmisistä, mutta ikään kuin ryhmänä muuttuu.
Listen in Spotify 03:37

Pod Person One

Mä oon miettinyt sitä, että olisiko se itse asiassa kyse siitä, että heillä on tavallaan parhaat yksilölliset arvot, mutta samaan aikaan hirveämmät yhteisölliset arvot. Eli se kollektiivisuus on se, missä se vihtahousu sitten asuu. Mutta sitten yksilöinä he ovat usein tällaista varsin kunniallista sakkia. Hyvät perhearvot ja usein tekevät kaikkea tällaista.
Listen in Spotify 04:21

Pod Person Two

Mitä nyt hyvät ihmiset tekevät? Antti Kaikkosesta ei ikinä uskoisi, että hän johtaa Suomen suurinta mafiaa. Tällaista lahjontajärjestöä, organisaatioita, joka on työvoimatoimisto omille jäsenille, jossa huijataan. Kaikki maksataan valtion rahoilla. Antti Kaikkosesta uskoisi, että hän on äärimmäisen mukava ja fiksu ihminen. Älykäs ihminen, hän on ihana ihminen. Haluaisin milloin tahansa mennä hänen kanssaan kaljalla.
Listen in Spotify 04:49

Pod Person One

Mutta siinä jotenkin, mä en tiedä, monta niitä tarvitaan, onko se sitten 10 vai 15, että milloin ne sitten rupeavatkin yhtäkkiä suunnittelemaan jotain nuorisosäätiötä tai… Että siinä on joku sellainen outo emergentti ominaisuus.
Listen in Spotify 05:13

Pod Person Two

Mulla on jotain kepulaisia ystäviä. Tämä on vähän tämmöinen samanlainen päiviraiseskortti, että mulla on omoja ystäviä. Mutta mulla on jotain vielä kauheampaa.
Listen in Spotify 05:28

Pod Person One

Mutta sillä ei voi… Mä en ole ihan varma, että voiko sillä todistella jotain suvaitsevaisuutta. Eikö se ole enemmän sellaista, että ei ole kriteereitä? Siis…
Listen in Spotify 05:36

Pod Person Two

Ja siis on minullakin, joo. Kepulaiset ystävät siis, kun ne on Helsingissä kepulaisia, niin mä arvostan sitä jotenkin kuitenkin, koska se on vähän niin kuin, niin ne kannatus on jotain yksi prossaa, kaksi prossaa, se on vielä alhaisempi kuin luulisitte, se on todella alhainen, niin täällähän se on niin kuin punk. Muistan kun Tuukka Temonen joskus kun Apulantayhtiö, Apulanta-yhtiö. Yhtiö.
Listen in Spotify 05:46

Pod Person One

On se varmaan sekä yhtiö että yhtiö.
Listen in Spotify 06:07

Pod Person Two

Se on itse asiassa menestyvä yhtiö. Sillä on kaikkia kiinteistöomaisuuksia ja muita. Mutta se oli tosi punk silloin ennen kuin siitä tuli valtavirtaa. Ja mun mielestä hienosti Tuukka Temonen Apulannasta sanoi ainakin älkikäteen, että hän alkoi kokoomuslaiseksi sen takia, että se oli niin punk siinä tällaisessa punk-kenressä.
Listen in Spotify 06:11

Pod Person One

No onhan se siis varmaan semmoisessa siinä kulttuurikontekstissa, niin sehän on varmaan punk, jos omistaa joku semmoinen farmarivolvo, ostaa semmoinen 1,3 miljoonan valkoinen kuutio Espoosta ja hankkia vaikka golf-osake. On se paljon kapinallisempaa kuin ruikuttaa jostain apurahoista tai yöllä tuolla yömyöhään jotain keppanaa jossain rytmissä.
Listen in Spotify 06:31

Pod Person Two

Ja samahan siis, nyt mä saan pitkästä aikaan sanoa, Esa Saarisen tiikeritakki.
Listen in Spotify 06:56

Pod Person One

Lue noita kommentteja ensin. Katsotaan, joudutaanko tähän palaamaan sitten. Ja lue ääneen, koska tämä saattaa tosiaan, tai tuleekin jälkiäänitteenä.
Listen in Spotify 07:01

Pod Person Two

Ovatko keskustan vakioäänestäjät siis ikään kuin nahkiaisia, jotka ovat kiinnittyneet ruumiiseen, kysyi Jorma tuolla. Nyt päästään asiaan. Eivät ole. Eivät ole siis keskustan vakioäänestäjät, aivan kuin keskustan vakiojäsenet ja poliitikot ovat yksilöinä tällaisia äänimmäisen hyviä isänmaallisia ihmisiä. Se on se ryhmä, mistä on kysymys. Se ryhmä kiinnittyy siihen ruumiin.
Listen in Spotify 07:09

Pod Person One

Niin, ja siis se, että siinähän saattaa olla tämmöisiä rakenteellisia aspekteja. Eli se, että jos suomalainen poliittinen järjestelmä nyt on mitä on, niin se olisi jotenkin uskomatonta, että se aina näyttäisi tuottavan semmoisen rent-shaking-paraseittijärjestelmän joka kerta, kun joku haluaa edistää jotain asiaa. Että siitä voi lähteä jotenkin niin kuin… Yleensä liikkeelle estämään jotain kätkyt kuolemia ja sitten se yleensä kuitenkin päättyy niin, että aiheutetaan joku päihdeongelma jollekin ryhmälle, jotta saadaan tavallaan tälle isolle hallitukselle sitten palkkioita ja jotain tämmöistä jatkuvuutta. Turvataan se toiminta.
Listen in Spotify 07:33

Pod Person Two

Tässä on mielenkiintoista. Apulainen Toni Virtanen näyttää katsomaan meitä myös. Hän sanoo, että meidän bändi mainittu. Toni, kun katsot tätä, niin kirjoita tuonne myös tieto siitä, pitikö tämä mun tieto paikkansa, että Tuukka Temonen tällä tavalla valitsi kokoomuksen. Sen lisäksi haluan tietää paljonko teillä on firman tilillä. Jos otetaan kaikki osakkeet, asunto-osakkeet ja kaikki muu, niin laitaisiin se myös sinne. Kiitos tästä, Toni. Mun mielestä tuo jää nyt vähän… Mitä niin tilillä? Niin tosi tilillä ja varmaan kauheesti, mutta paljonko sinun omaisuus on? Paljonko käyttökate? Niin tai sä et ole niin yksi tili. Ja mitenkin vaan Suomessa. Kerro myös paljonko siellä Jerseynsaarella on… Mitä linjaa keskusta ajaa? Onko se teille jo selvinnyt? Se on se, mitä mä sanoin. Keskusta ajaa sitä linjaa, että se on työvoimatoimisto omille jäsenille. Sitä linjaa se ajaa. Ei sillä ole mitään. Me ollaan nähty vaikka kahdessa viime hallituksessa, että se on ensin vasemmistolaisempi kuin vasemmistoliitto. Sitten se on oikeistolaisempi kuin kokoomus.
Listen in Spotify 08:10

Pod Person One

Kaikki käy. Niin, eikä se aja enemmänkin kriteeriä. Ja se kriteeri on se, että miksi… Ihmiset eivät enää äänestä keskustapuoluetta ja sitten tavallaan se mikä ikinä se onkaan millä he rupeavat sitä äänestämään niin se sitten on se linja. että se säädetään, ikään kuin hieno säädetään.
Listen in Spotify 09:13

Pod Person Two

Eli äänestäjät, varsinkin nyt kuitenkin alkaa olla nyt vähemmän, niin kaikki on jossain nuorisosäätiössä töissä tai jossain sellaisessa yrityksessä, joka saa valtiolla tukia, niin kannattaa äänestää sikäli. Totta kai. Ja tässä ei ole mitään väärää. Siis totta kai mäkin äänestäisin sitä, joka antaisi mulle tällaisen. Mä äänestäisin vaikka siis Otto-Ville Kuusista, jos se olisi siitä kiinni.
Listen in Spotify 09:30

Pod Person One

Niin onhan se toisaalta, kyllähän siinä voi nähdä sellaisen vähän niin kuin demokratian responsiivisuuden tai sen ideaalin. Eli eihän se nyt sillä tavalla myöskään nyt ole Välttämättä huono asia, että poliitikot vaikka tekevät sitä, mitä kansalaiset haluavat. Ei missään nimessä se on tämä demokratian idea. Mutta sitten ehkä tässä Apilan aatteessa on sellainen ehkä korostunut sisäulkoryhmä siinä mielessä, että siinä harvoin ajetaan mitään tällaista kovin yleistä etua. Toki tämä nyt varmaan määrittää kaikkia muitakin puolueita.
Listen in Spotify 09:49

Pod Person Two

Kaikilla on joku. Oikeastaan minusta tuntuu, että vihreät ja perussuomalaiset ovat ainoita, jotka eivät ole tällaisia etujärjestöjä. Vihreillä on toki tietyt jutut ja Persullakin varmaan tulee pikkuhiljaa. Tämä johtuu siitä, että kumpikaan puolue ei ole niin vanha. Kokoomus ajaa mehiläisen asiaa, SDP ajaa AY-liikkeen asiaa ja Kepu tietysti oma osiaansa. Mä sanon, että vihreät ja perussuomalaiset, mikä kertoo, että nuoriso, joka ikään kuin jakautuu näiden kahden puolueen varaan, eli Persujen ja vihreiden, ne on aika fiksuja. Koska, tai fiksuja, fiksuja, onko ne tyhmiä, kun ei saa sieltä mitään etua? Siis ketkä oli fiksuja? Nuorisolaiset, nuorisolaiset, kun ne äänestää joku vihreitä tai persoja.
Listen in Spotify 10:24

Pod Person One

Niin varmaan siinä on se ero, että onko fiksua ajaa sellaista vaikka hyvää asiaa, mitä ei voi saada läpi. tai mitä järkevää se on. Se on aika helppo esittää sellainen vaikka yleinen hyvä asia, mikä olisi jotenkin vaikka Suomen kokonaisedun kannalta jotenkin järkevä toteuttaa. Mutta sillähän ei välttämättä voiteta vaaleja, vaan siis yleensähän vaalit voitetaan niin, että sieltä löydetään joku sellainen ryhmä, joka vaikka saisi suhteetonta etua, että asiat tehdään jollain tietyllä tavalla, silloin kannattaa, silloin se mahdollistaa tällaista resurssien ja vallan liikuttelua. Mutta yleinen etu on semmoinen, mikä ei oikein toisaalta ole kenenkään etu. Että sehän on vähän semmoinen, no demokratia on vähän niin kuin tämmöinen jonkinlainen tyyppivika. Että yleensähän se on nimenomaan niin kuin Eri eturyhmien kamppailua. Silloinhan se tilanne on yleensä parhaimmillaan, jos on kiisteleviä vaikka eliittejä, jotka suolaa toisiaan. Siitähän se koko ajatus siitä vallan vaikka kolmeausta tulee. Eli power checks power. Ja sitten ollaan vähän ongelmissa, jos eliitti pelaa kansaa vastaan, eikä se kilpailu toisia eliittejä vastaan.
Listen in Spotify 11:07

Pod Person Two

Toki tämä ajatus siitä, että demokratia on pelkästään puolueita ja äänestämistä, niin sekään ei pidä paikkansa. Se on paljon muuta. Ja mun mielestä kaikkein moralistisin ja tahallaan väärässä tässä asiassa on esimerkiksi media itse. Ajatellaan vaikka jotain Yleä ja Helsingin Sanomiaa. niin nehän on tätä samaa koplaa kuin vaikka veikkaus, jotka haluaa pitää yllä tämän status kuin on. Eli ryöpyskellä keskenään Suomi-areenassa ja niin kuin, että mikään ei liikahda. Ja sen takia vaikka yleensä ei ikinä mitenkään haluta, että veikkauksessa muuttuisi joku, koska jos veikkauksessa muuttuu joku, niin tämä tilanne alkaa muuttua siis myös ylen kannalta. Lähtee vyörymään, tulee se kuuluisa leimahduspiste, jos jotain alkaa tapahtua. Eli tietenkään ei kannata järisyttää mitään. Ja miten herkkiä nämä tyypit on. Ajatellaan vaikka, kun uutisoitiin, esimerkiksi mä teen semmoista podia, kun en uske paparazzi hörkkö, kannattaa kuunnella. Me puhuttiin siellä tästä Riikka Räisäsen tapauksesta, Ylen päätoimittajan tapauksesta, niin miten herkkä hän oli sen suhteen, että hänen matkoistaan ei saa uutisoida. Hän soitteli… Hesariin. Hän otti yhteyttä minuun, että me emme saa puhua ja joudutaan oikaisemaan vaikka mitään. Me ei tarvitse oikaista. Esimerkiksi tässä puolessa me puhuttiin myös siitä, mutta me ei oikaista mitään, koska siinä absoluuttisesti ei ole yhtään asiavirhettä.
Listen in Spotify 12:34

Pod Person One

Mutta oletus on kuitenkin se, että me… Mutta siis jos olisi, niin oikaisisimme. Kyllä.
Listen in Spotify 13:55

Pod Person Two

Ei ole. Ei ole. Itse asiassa sen kuunteli sen meidän Suomen nostatuspodcastin läpi juristi. Ja sinne ei ole yhtään asiavirhettä. Juristi sanoo, että siellä on joitain sellaisia, että vitsi voi olla vähän epäselvää, että onko tuo vitsi vain totta, mutta sitten hän sanoo, että ei kannata antaa periksi.
Listen in Spotify 13:59

Pod Person One

Nyt muuten tuota, Toni taas jotain vastailla noihin sun uteluihin, tungetteleviin uteluihin.
Listen in Spotify 14:14

Pod Person Two

Niin, Toni Virtanen siis kuuntelee Apulanlaista myös tätä ja katselee terveisiä sinne. Ja me puhuttiin aikaisemmin siitä, että Tuukka Temonen oli alkanut kokoomuslaiseksi aikoinaan ihan sen takia, että se on punk. Sehän on hassua, että ihmiset aina on vaikka punk samalla tavalla kuin toiset punkkarit. Eihän se ole punk silloin, mutta hän alkoi kokoomuslaiseksi. Ja täältä tulee viesti, että… Jos sä piikkaat sitä, niin sä laittaa sen tuohon ruutuun, niin muut pystyvät sen lukemaan.
Listen in Spotify 14:23

Pod Person One

Tietysti ne, jotka kuuntelee, niin… Tai ovat vaikka… Näiltä on invalideja, niin heitähän se ei ihan hirveästi lämmitä, mutta aika monella on tämä näkökyky.
Listen in Spotify 14:49

Pod Person Two

Muistaakseni Temonen liittyy kokkareihin, koska joku puoluetoimistolta soitti ja kysyi. Siinä oli aika vähän mitään ideologiaa mukana. Tästä kundi on myös hänelle. Ehkä vähän keskisormea. Myöhemmin tarina filosofoituu. Niinhän siinä käy monesti. Tämä oli sitten jälkikäteen tämä tarina. Ja rahaa on ihan ok, mutta jos lapset harrastaa ratsastusta, niin töitä tarvitsee tehdä. Se on kyllä todella kallis harrastus. Ja sen takiahan, siis minua miettii ratsastuksen suhteen, että sitä harrastaa ainoastaan naiset ja homot. Ja siinähän on yksi tämmöinen teoria, että miksi teinitytöt esimerkiksi alkaa harrastaa ratsastusta, anteeksi vaan Toni, on se, että siinä on niin kuin muskulöösi hevonen alla. Ja ikään kuin siinä voi testata sitä, että miltä se lihaksikas tuntuu jalkojen välissä. Ja tämä ei tarkoita pienissäkään määrin, että siinä sinänsä olisi mitään seksuaalista sitä hevosta kohtaan. Ei ollenkaan, mutta siis et saa tuntea niin kuin lihaksikkaa miehen siinä. Tai vaikka minkä tahansa tamman siinä jalkojen välissä.
Listen in Spotify 15:01

Pod Person One

Niin, ja siis ehkä enemmän, ja tämä on varmaan nyt monella tavalla jotenkin väärin, että minulla on tämmöinen ajatus, mutta jos sitä miettii vaikka miesten ja naisten välisiin parisuhteisiin, niin eikö se voi tietyllä tavalla tehdä myös niin, että siinähän aika usein on sellainen asetelma, että sen aineen päätyy jollain tavalla kontrolloimaan ja ohjaamaan fyysisesti huomattavasti vahvempaa olentoa. Ja ikään kuin… viemään hänet tällaiseen, ainakin hänen mukaansa yhteiseen päämäärään. Mehän yhdessä päätettiin tästä näin. Sinähän Tuomas halusit kanssa tätä näin.
Listen in Spotify 15:58

Pod Person Two

Mutta se on naisilta kollektiivinen shit-test miehiä kohtaan. Eli siinä kun naiset alkaa pompottaa miehiä, niin he haluavat saada loppujen lopuksi vastaukseksi ei. Ja ikään kuin he kollektiivisesti testaavat, että onko tuossa miehessä tarpeeksi vastauksia. voimaa, että se sanoi ei. Siis ei tarkoita, että kaikkien pitää sanoa ei, tai että se naisen pitäisi olla alistettuna, tai että kun se nainen ei saisi päättää jotain asioita, vaan ei siihen pompotukseen. Siis nainen voi päättää siinä missä mies siinä suhteessa. Ja tämähän on se syy esimerkiksi, kun naiset on kontrollifriikimpiä, mikä on siis hyvä asia. Mä sanoin negatiivisen sanan kontrollifriikki, mutta naiset huolehtii, että Jari Petterillä on ne hanskat mukana. Kontrollipositiivisia. Niin ne ovat. Pakastearkku on sulatettu ja niin ja niin. Tämän takia suurin osa naisista haluaa alistua sängyssä esimerkiksi, koska se on niille ainoa hetki, jolloin saa edes hetken ajatella, että se mieskin tekee jotain. Sehän on paljon raskampaa sille, joka joutuu alistamaan. Se joutuu ikään kuin tekemään työt. Ja tämä monesti nähdään väärin niin, että se nainen olisi siinä tilanteessa jotenkin huonommassa asemassa. Mutta ei, sehän on parhaammassa asemassa. Ei jonkun miljonäärin tarvitse miettiä pikkuasioita.
Listen in Spotify 16:35

Pod Person One

Niin, ja sehän on sellainen turvallisuuden rituaali. En tiedä, olisiko me olleet aikaisemminkin, mutta yleensä onnelliset parisuhteet voi olla sellaisia, missä tavallaan se nainen yrittää tuhota sitä miestä ja se mies yrittää olla tuhoutumatta ja sitten kun tavallaan mies ei tuhodu, niin sitten kaikilla on ikään kuin hyvä ja turvallinen olo. Koska siis se, että tietyllä tavalla se naisen pitää pystyä varmistumaan siitä, että se mies ikään kuin on, että hän on edelleen ikään kuin riittävän vahva tai toimintakykyinen toimijaksi sen maailmassa. Että hän on edelleen tavallaan se henkilö, jonka kanssa hän aloitti sen suhteen. Ehdottomasti. Ja sehän selviää vaan testaamaan. Koska mies voi esimerkiksi nynnyntyä tai tulla jossain merkityksellisessä mielessä huonommaksi kuin hän oli jossain aikaisemmassa vaiheessa.
Listen in Spotify 17:48

Pod Person Two

Tuossa päästään siis siihen, että monesti ihmiset, jotka ei vaikka tykkää riidellä, Niin ne ikään kuin pakenevat vastuuta. Nehän sanoo, että mä en tykkää riidellä. Eikä kukaan kauhean paljon tykkää riidellä, mutta ne ikään kuin antaa sen konfliktin sen toisen vastuulle. Jos oletetaan vaikka, että monesti on perhe vaikka, jossa vanhemmat ei riitälle ollenkaan ja sitten se lapsi joutuu terapiaan, koska se lapsi ikään kuin saa jotain raivareita. Koska se lapsi itsessään riitelee niiden muidenkin riidat. Se kantaa niiden aikuisten vastuun tällaisissa tilanteissa esimerkiksi. Ja esimerkiksi parisuhteessa tämä mies, joka alkaa nössöityä parisuhteessa, niin sehän ei oikeasti nössö, vaan se on laiska.
Listen in Spotify 18:48

Pod Person One

Se ikään kuin tekee se… Tai sitten se voi olla vaan väsynyt. Jos siellä on joku korvatulehduskierre olla joku monta viikkoa, niin tuskin se nyt siellä jossain perustuvassa mielessä on huono, että se voi olla vaan jotenkin ihan lopussa. Aivan, juu, juu, mä uskon tonkin, mutta… Mutta silloinkin se on ihan relevantti kysymys tavallaan siis, koska pitää ymmärtää, että missä olosuhteissa tämä on kehittynyt. Että jos niin kuin… Siinä metsätyökeräilijäympäristössähän sillä ei ole mitään väliä, että onko siellä korvatulehdus kierre päällä. Siellä on ne samat sapelihammastiekärit edelleen siellä luolla suulla vaanimassa. Että tämähän ei ole mikään tämmöinen kysymys mistään oikeudenmukaisuudesta tai siitä, että mikä olisi jotenkin hyvää tai väärin.
Listen in Spotify 19:28

Pod Person Two

Ei missään nimessä, mutta mä haluan… Ei, ei, ei. Tässä ei liikuta sillä akselilla. Mä haluan korostaa silti, että on ne naisille vaikka juuri, että ne miehet, joita luulette nössöiksi, ne on vaan ovelia. Ne välttää vastuuta. Ja sen takia nämä naiset vielä enemmän haluaa alistua sänkyissä, koska ne haluaa, että mies olisi vastuussa edes jostain siitä sänkytilanteesta esimerkiksi. Täällä tulee… Täällä tulee, Juha laittaa viestiä, ylivoimaisesti suosituin puolue alle 35-vuotainen keskuudessa on persut, eli nuorisossahan on tulevaisuus. Näin, tämä on totta, ainakin ennen viimeistä virkettä. Sitten täällä tulee NN, kysyy, että mitä persut saaneet aikaan, kännykkäkielto peruskouluun, vau. Peruston saaneet aikaan esimerkiksi sen, että nehän on tämmöinen nuorten miesten vapautusintama. Ja sama liittyy Trumpiin. Kun tämä tämmöinen feminismi oli alun perin hyvä, mutta sitten se alkoi mennä ihan höpötykseksi. Niin kuin me kaikki tiedetään. Kaikki feministiset katsojatkin tietää, että se alkoi mennä ihan höpötykseksi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Ja sitten kun heille miehille on sanottu vuosikausia, että teidän seksuaalisuus on hassua, he he, te ette varmaan saa seksiä, he he he. Niin kuin naurettu tämmöiselle hyvin intiimeelle asiolle. teidän syöminen, teidän liha, teidän joulukinkku, teidän kaikki on väärää. Niin totta kai se tarvitsee, se alkaa kerätä sitä energiaa ja se tulee vastareaktio, joka on Donald Trumpin valinta esimerkiksi, joka on Persujen nousu. Ne on miesten vapautusintama. Ja nämä ihmiset, jotka aikaisemmin kuului vasemmistolle, siis vielä muutama vuosi, vuosikymmen sitten, niin vasemmistoliitto ja siihen edeltäjä SKD oikeasti välitti näistä samoista miehistä. Mutta ei, nyt ne nauraa niille. Herra Jestas.
Listen in Spotify 20:11

Pod Person One

Niin ja siis siinä ehkä on semmoinen, että näitä puolilaita ei pitäisi katsoa ikään kuin silleen vaan jossain ajan hetkessä, että niissä voi olla semmoinen vähän niin kuin ihmisissä, että ne jotenkin syntyy, kasvaa, elää, vanhenee ja kuolee ja se voi olla aika eri asia ja Niissä voi olla semmoinen, että Junghan puhui tämmöistä, oliko se eäntronomian käsitteestä. Nyt minä olisin pahoin pelkännyt, sieltä ei ole väärin lausua sen. Mutta se ajatushan on se, että kun asiat menee ikään kuin riittävän pitkälle johonkin tiettyyn suuntaan, niin niillä on taipumusta kääntyä vastakohdakseen. Ja jos vihreät on aikaisemmin ollut jotenkin sellainen vaikka jotenkin liberaali… ja sellainen hyväksyvä, kapinalinen. Se on haastanut yleisiä sillä valinneita arvoja. Jotenkin kummallisella tavalla sehän on kääntynyt vastakohdakseen. Sehän nimenomaan muistuttaa enemmän Inquisitiota tai papistoa. Niin muistuttaa. Hehän nimenomaan pyrkivät vaikka kontrolloimaan sanoja ja kieltä. määräävät fatvoja ja bullia niille, joilla on joku väärä käsitys jostain Suomen metsien tilasta tai omasta muutoksesta.
Listen in Spotify 21:53

Pod Person Two

Ja surullisinta siinä on, että enää ei ole mitään väliä sillä, mitä kukaan tekee, vaan sillä on väliä, mitä kukaan on. Eli ollaan menty niin syvälle tähän identiteettihommaan. Ajatellaan vaikka, siis mä en halua missään nimessä ivata vaikka Roosa Meriläistä nyt. Mä en halua, hän on hyvä tyyppi. Mut sä et vaan voi itsellesi mitään. En mä iva häntä, ja mä en oo ihan varma, mua myös ärsyttää se, että häntä tästä ivataan, mutta hän on kuitenkin ollut kehumassa elokapinaa, joka on saarnannut siitä ihan oikein, että lentäminen on ympäristölle haitallista, se on. Ja sit hän maksoi esimerkiksi poikansa sakot tässä. Mä oon suhtautunut aina elokapinaan myönteisesti, siitä saatte persot. Niin kuin me ollaan puhuttu aikaisemmin, mulla on ihan myönteinen käsitys siitä. Mut maksako hänen sakot lentopisteellä? Aivan. Mutta nyt, kun Roosa Meriläinen lensi siis New Yorkiin, Ja totta helvetistä mä ajattelen, että sillä on oikeus lähteä lomalle New Yorkiin. Ei siinä mitään pahaa ole. Mutta siinä tavallaan kuitenkin pahaa on se, että hän on saadannut niin paljon sitä vastaan. Mutta kun tässä päästään tähän ongelmaan, että enää ei ole mitään väliä sillä, että mitä kukaankin tekee, vaan mitä se sanoo ja kokee olevansa. Mä muistan silloin, kun vaikka Antti Rinne, ei pelkästään siis Jutta Urpilaiselle, vaan monelle muulle naiselle siinä ympärillä, niin hän kuitenkin brändäsi itsensä tämmöiseksi äijäfeministiksi. Se oli ovelasti keksitty sana, koska siinä oli äijä ja feministi. Ihan siis ehdottomasti tätä ei ole keksitty edes missään viestintätoimistossa, koska kukaan ei keksi mitään noin fiksuun. Tämä on keksitty varmaan ihan itse. Mutta sen jälkeen siinä oli vaan oleellista, että kaikki olivat silleen, että no niin, äijä uskotaan olla feministi, vaikka ihan sama, mitä se tekee.
Listen in Spotify 23:15

Pod Person One

Niin, mutta ehkä tämä on semmoinen korkein tavallaan hiilikompensaation muoto. Eli se, että jos sä vaikka saarnaat muille ihmisille sitä lentämisen kauheutta, niin sitten sillä saa lentää kyllä aika paljon. Tavallaan siitä saa, se on parempi kuin se, että istuttaa jotain puita tai maksaa jotain jäsenmaksua jollekin vaikka Greenpeaceille. Että mieti, jos sulla on iso megafoni ja sä oikein syyllistät siellä laajoja kansanjoukkoja, kerrot niille tavallaan duunareille, että se on kyllä nyt semmoinen homma, että se rohdoksilla ramppaus nyt loppuu tähän. Niin mun mielestä siellä voi ihan hyvin lentää vaikka sitten pari kertaa kaikkonsa asiaa vähän nautiskelemaan. Sehän on aika rankkaa hommaa. Siis se… Ihan vaan sen kognitiivisen dissonanssin kanssa painiminen. Mitä sitten seuraa?
Listen in Spotify 25:02

Pod Person Two

Me ollaan aikaisemmin puhuttu, siitä on kauan jo, me ollaan puhuttu tästä, että Ruotsissa ne on tässäkin asiassa meitä edellä, mutta siis ruotsin kielessähän on ihan tämmöiset ei-ironisesti käytetyt sanat kuin flygskam. joka tarkoittaa lentohäpeä ja togskryyta, eli junaleuhkia. Ja togskryyta on se, että ruotsalaiset ottaa selffieitä junassa, niin kuin leuhkiin sillä, että ne ei mene junalla, ei kun lentokoneella, mikä kertoo sen maan varallisuudesta, koska Suomessa vihreätkin menee pakosta sillä junalla. Ja toinen on sitten tämä flygskam, eli kun ne lentää jonnekin, niin siellä ne ei ota enää selffietä, koska niitä hävettää lentää sinne bora-boralle perhematkalle.
Listen in Spotify 25:47

Pod Person One

Ja siis sehän on just, siinä on tämmöinen iso fitness-signaali se, että Että on iso keskustakiinteistö, mistä nyt sitten voi kävellä siihen viereiseen toimistoon tekemään ne välttämättömät paat kokoukset. Ja sitten on työ, mitä voi tehdä käytännössä kotitoimistosta käsin. Ja sitten samasta toimistosta voi juuri sitten kertoa ihmisille, että ehkä sinne ympäröskuntiin ja lähiöihin. Olen tietysti miettinyt sitä, että tämä on aika pirun ikävää, että noilla… Aika halvoilla ja saastuttavilla autoilla ne tuutte tänne pilaamaan meidän keskusta-asujen hengitysilmaa ja ilmastohan siitä kanssa sitten kärsii. Raakut myös.
Listen in Spotify 26:29

Pod Person Two

Mun suosikki oli silloin, kun Ville Niinistö, silloin vihreinen puheenjohtaja, oli ajanut eniten taksilla. Se oli sillä ykkösinä. Tietysti nämä vihreät, kun nämä jää kiinni tästä, niin älä sano, että ei tämmöisellä yhden ihmisen teoilla ole mitään väliä, vaan kysymys on rakenteista. Eli taas päästään siihen, että kysymys ei ole sitä, mitä teet, vaan miten sä oot. Mutta Ville Niinistö, joka on muuten myös ihan saatanan fiksu tyyppi ja oli muuten hyvä puheenjohtaja vihreillä. Anteeksi vaan, verrattuna nykyiseen. Siis tarkoitan, että miten hän oli läsnä ja miten hän osallistui kaikkien keskusteluun. Mutta hän vastasi sitten, että no mut kun hänellä on niin tärkeitä juttuja, että hänen täytyy päästä päivän aikana niin moneen paikkaan kuin mahdollista. Ikään kuin toi ei olisi juttu joka ainoalla ihmisellä. Aivan kuin muut siellä maalla vittuillakseen ajae sinne lätkäharkkoihin ja siitä sitten prismaan ja
Listen in Spotify 27:16

Pod Person One

Ne käy siellä huvia elämässä. Käytäisiin katsomassa ne riston pellot ihan muuta vaan, vaan koska voidaan.
Listen in Spotify 28:01

Pod Person Two

Pensa on nyt tiedullista.
Listen in Spotify 28:06

Pod Person One

Pensa on niin halpaa. Siksi me tätä tehdään täällä. Asutaan täällä maaseudulla.
Listen in Spotify 28:08

Pod Person Two

Mutta sinänsä sä oot oikeasti tästä Rosa Meriläisen jutusta, että kun hän puhuu ansiokkaasti tästä tämän oman maskottinsa kanssa, eli… Poikansa kanssa. Puhuu ansiokkaasti esimerkiksi siitä, että ilmastonmuutos on paha asia. Se on mieluummin se kuitenkin kuin että hän vaan lentäisi. Kyllähän ajatellaan, että vaikka jos äiti sanoo teini-ikäisille, että tupakointi on paha juttu, älkää tupakoiko. Ja se salaa polttaa se teiniin äiti. Kyllähän se tupakointi edelleen on vaarallista ja on hyvä, että se sanoo näille teineille. Tässä on ehkä tämmöinen, että me muut ollaan teinejä. Ja nämä vihreät on tämmöisiä vanhempia, jotka kertoo meille ja sitten ne vähän salaa tupakoi. Mutta kuitenkin on hyvä, että me ei aleta tupakoida.
Listen in Spotify 28:12

Pod Person One

Niin, mä en tiedä sitten, että missä määrin se on sitä, että on jossain monisukupolvisessa hepakoukussa ja keskushermosto on täysin ikään kuin… Sillä on aika vähän jotain tällaista toimivaltaa näihin päätöksiin, että siinä vaan jotenkin jollain tasolla ymmärretään, että tämä on väärin, mutta ei ihan voida sille mitään. vai että missä kohti se on semmoinen, tai missä määrin se on tämmöinen sopiva, vähän niin kuin ihana tekosyy. Että voi hei, katsotaan, mitä mä seuraavaksi teen. Voi hei, taas mä lensin nyt tänne näin. No, onneksi täällä nyt oli näitä butiikkeja. Ja täytyy jotenkin muistaa tästä nyt sitten kertoa muille ihmisille.
Listen in Spotify 28:58

Pod Person Two

Mutta tässä on tämä klassinen rakenne, joka on 80 prosentissa Hesarin ja Ylen kolumneissa, kun naisko-ihminen kirjoittaa. Siinä on aina se, että Minulla on tosi huono omatunto, että lennän taas Berliiniin ja tosi huono omatunto siitä, että syön tätä avokadoa, joka tuodaan toiselle puolelle maailmaa. Mutta sitten tulee loppuratkaisu joka aina. Jollain tavalla kysymys on kuitenkin rakenteista ja minun täytyy olla armollisempi itselleni. Minulla on vähän tämmöinen kuitenkin huijarisyndrooma tässä ja olen oikeasti parempi ihminen kuin luulen olevani. Ehkä sallin itselleni joskus sen Berliinin matkan. Minulla on samaa mieltä, totta kai.
Listen in Spotify 29:40

Pod Person One

Niin, ja sä, että juopas nyt se keurustavinlasilappu, että biofrasseinen näkee nälkää, että siellä ei ole välttämättä edes vettä juotavaksi, että sä tiedostat sen.
Listen in Spotify 30:14

Pod Person Two

Mä puolustan Rosaa tällä samalla argumentilla, että vanhempi voi sanoa lapselleen, että tupakointi on vaarallista, vaikka se itse salaa tupakoisin. Se on kuitenkin parempi kuin, että sä sanoisit, että tupakois säkin. Vihreät on vanhempia meitä lapsukaisiin kohtaan, mehän ollaan vähän tyhmempiä.
Listen in Spotify 30:26

Pod Person One

Me olemme ehkä enemmän muodostaneet meidän tapamme ja rituaalimme. Se voi tosiaan olla niin, että muksulle voi sanoa, että sen sijaan, että te lähdette vaikka kielimatkalle, niin entä jos te vaikka menee sitten jonkin tielle istumaan. Se voi olla ihan tosi hieno kokemus. Ei välttämättä tarvitse lähteä minnekään Nitsaan nautiskelemaan. Suomessakin on vaikka mitä kohteita. Sä et ole siellä Korsossa käynyt. Siellä on vaikka minkälaista luovaa varastotilaa.
Listen in Spotify 30:42

Pod Person Two

Eikä lapsena käyty koskaan puuhamassa, koska silloin käytiin Berliinissä.
Listen in Spotify 31:19

Pod Person One

Tuossa muistin se iso ongelma, että tästä helposti samaistetaan se, että hän on tosi viksu tyyppi. Sehän nyt ei tarkoita sitä, että, tai siis tällaisella yleisellä tasolla, että se, että joku on älykäs, niin ei tarkoita sitä, että hän on jotenkin automaattisesti jollain tavalla hyvä tai edes kelvollinen ihminen. En nyt tänne puhu niinistöstä. Että jotenkin näiden välille helposti vedetään tämmöinen yhtäläisyysmerkki. Että vaan sen takia, koska ihminen osaa jotenkin monimutkaisesti perustella oman toimintansa, niin ei se välttämättä tee sitä yhtään sen moraalisempaa.
Listen in Spotify 31:24

Pod Person Two

Tämähän on koko ajan näiden argumenttipersujen äänestäjiä vastaan ja Trumpin äänestäjiä vastaan. Nytkin koko ajan on tullut meemejä tuolta vasemmalta, että hei hei, Trumpin äänestäjät on tyhmiä. Ihan sillä tavalla, että niillä on alhainen älykkyysosamäärä. Mun vastakysymys on sitten, että pitäisikö niiden lopettaa äänestäminen ja kuinka tyhmä saa olla, että onko esimerkiksi älyllisesti kehitysvammainen vielä huonompi kuin Trumpin äänestäjä, koska se on siis tossa älykkyysosamäärä mielessä tyhmempi. Arvola on tautunut sana, mutta…
Listen in Spotify 32:00

Pod Person One

Jos otetaan se annettuna, että okei, ne on. Mitä sitten? Mitä täällä tarkoitat? Pitäisikö ihmisiltä, jotka on juuri vaikka älysti kehitysvammaisia, niin pitäisikö heiltä kieltää äänestämästä? Pitäisikö heiltä ottaa jotain oikeuksia pois? Mitä tarkoitat sillä, että miksi tämä oli tärkeää ottaa tähän keskusteluun? Eikö se nyt ole jotenkin väistämätöntä, että jos tämä menee noudattelemaan normaalia kaumaa, niin kuten kaikki muutkin asiat maailmassa suurin piirtein, jos puhutaan ihmisten ominaisuuksista, niin… Tämähän ei ollut hirveän ihmeellinen havaito. Tässähän ei jotenkin olla suuren äärellä. Jos joku on vaikka keskimääräisesti älykkäämpi, niin pitäisi kertoa, että joku ei ole. Joku on keskimääräisesti tyhmempi. Mitä tästä seuraa? Minun mielestäni usein tässä on samanlaisia elementtejä. Kun selitellään vaikka jotain rikoksia sillä, että tämä nyt johtuu jostain… taloudellisen epätasa-arvon kasvusta. Se voi olla, että siinä saattaa olla usein jonkunlainen yhteys tähän, mutta se on myös sellaista vähän niin kuin köyhien ihmisten demonisointia. Ikään kuin tuolla ei olisi vaikka vähävarsia ihmisiä, jotka ovat tosi hyviä ihmisiä, ja se ei liity mitenkään siihen, että paljonko heillä on vaikka käytettävissä olevaa varallisuutta.
Listen in Spotify 32:28

Pod Person Two

Mutta näillä vasemmistolaisilla on fiksaatio tuohon älykkyyteen, koska ne nyt viittaa koko ajan siihen, että Trumpin äänestäjät ja Persojen äänestäjät ei ole älykkäitä, mikä siis saattaa pitää paikkansa, koska siis Mensan jäsenissä on ylielustettuina vihreiden ja kokoomuslaisten äänestäjät.
Listen in Spotify 33:44

Pod Person One

Tai kai se Mengelekin oli sillä ihan fiksu, jos sinne olisi tehnyt psykometrisen testin, mutta silti hän oli hirviä. Nämäkään eivät siis… mitenkään automaattisesti sulle tosiaan pois.
Listen in Spotify 33:58

Pod Person Two

Tuolla tulee viestiä mulle, vittu tuo Kalju homo, se on biseksuaali. Tuo Kalju on perseestä. Itse asiassa mä haastattelin tässä samalla sohvalla evoluutiobiologian ja psykologian molempien dosenttia Markus J. Rantalaa, joka sanoi, että Kalju itse asiassa on tämmöinen naisten lisääntymispreferenssi, eli kaljut miehet on olleet suositumpia, hän siis sanoo, tämä ei ole mun sanoja, koska kaljuus kertoo ensinnäkin korkeasta testosteronista, eli ensin pitää olla se geeni, joka tulee äidin puolelta, jonka jälkeen alkaa kaliuntuminen, jos on paljon testosteroniaa. Tämä on tietysti johtanut siihen, että korkeammastatuksen miehet ovat todennäköisemmin olleet Kaljuja esimerkiksi. Tämä on siis Markus J. Rantalan tekstiä kaikki. Musta hauskin argumentti hänellä oli siis se, että silloin kun meillä ei ollut parturia, niin Kalju on loistanut sieltä toisten miesten keskeltä, kun tämä ei ollut tällä tavalla… Mä en sano siis Turun yliopiston evoluutiobiologian ja psykologian dosenttia. Toi koostuu jo viimeinen mun keksimälti.
Listen in Spotify 34:10

Pod Person One

Mutta mitä niin kuin mun mielestä on sinänsä kiinnostavaa, että mitä sä nyt tavallaan tästä jatkat elämäänsä eteenpäin? Että nythän tuolla tuli tämmöinen vihapuhekommentti. Ja eikö tämä virallinen opetus tällä hetkellä ole se, että kun me kohdataan tämmöistä vihapuhetta, niin sun pitäisi mennä ihan sykkurille tästä, jotenkin murtua tohon sohvaan ja käydä jossain niin kuin… En tiedä, varmaan vuosia jossain keskustelemassa, että siellä joku netissä nyt sanoi näin. Silloin koko tavallaan käytiin sinun identiteettiäsi ja kehollisuuteesi tällä tavalla käsiksi digitaalisesti.
Listen in Spotify 35:11

Pod Person Two

Tämä oli tosi rankkaa ajassa, kello 15.21 tiistai-ajan päivänä. Silloin se tapahtui. Että mä en vastaa jonkun nimettömän Mikon.
Listen in Spotify 35:42

Pod Person One

Mies-ihannetta. Mutta siis miten se on mahdollista? Oletko sinä jotenkin sisältä rikki tässä nyt? Tai onko tämä jotenkin siinä, että sinä nyt hautaat tämän tunteen syvälle, missä se sitten pikkuhiljaa kasvaa, vähän niin kuin joku kasvain, ja joku päivä sitten koittaa se hetki, kun tästä maksetaan kova hinta? Vai voisiko olla niin, että itse asiassa… Tämä on vähän niin kuin se, mitä ihmisten pitäisikin suhtautua siihen. Eli se nyt ei ole kovin vakavaa, että joku netissä nyt on vaikka ilkeä. Me voidaan jotenkin jatkaa olemista ja elämistä. Ja tämä on tietysti helppo sanoa, koska mulla ei ole sitä kaljua, mihin voisin helposti hyökätä.
Listen in Spotify 35:51

Pod Person Two

Mä kehitän tästä jonkun positiivisuuden ja sitten mä teen pitkän Instagram-päivityksen, jossa mä oon vakavana sinne ensin ja monta hashtagia ja kuinka miehet kohtaa tällaista.
Listen in Spotify 36:26

Pod Person One

Tämä on muuten jännä. Miksi te rupeatte vaatimaan moderointia tuohon meidän ketjuun ja jotain uusia lakeja, että toi mies pitää tai nainen pitää hiljentää tai muu sukupuolinen? Tai kuka nyt ikinä siellä ahdistuikaan tästä valjusta?
Listen in Spotify 36:35

Pod Person Two

Mies se oli. Koska mun elämäni aikana, mä oon ollut kalju vähän yli kymmenen vuotta, mä voin sanoa vannoa, että yhden ainoan kerran nainen on kommentoinut mun kaljuutta, joka oli kommentti, mua ei haittaa, että sä oot kalju, se oli ainoa. Sen lisäksi ei ainoakaan nainen, ei ainoakaan nainen, siis… Tämä ei ole metafora, vaan ainoastaan yksi kymmenen vuoden aikana. Sen sijaan kymmenet miehet on kommentoineet. Mikä kertoo siitä, että me koetaan väärin vastakkaisen sukupuolen seksuaalipreferenssit. Eli aina mies ajattelee, että miten toi nainen on voinut kiinnostua kaljusta miehestä. Ja nainen ajattelee, että miten toi mies on voinut kiinnostua bimbosta. Koska me luulemme vastakkaisen sukupuolen… seksuaalipreferenssit samanlaiseksi kuin omamme. Ja harva mies haluaa, anteeksi vaan, harva mies haluaa kaljua naista, joten se mies ei voi ymmärtää, että nainen voi haluta kaljua miestä. Ihan samalla tavalla harva nainen haluaa tyhmää miestä, mutta se ei voi ymmärtää, että miehet välillä haluaa tyhmiä naisia.
Listen in Spotify 36:46

Pod Person One

Joo, mutta tämä on tietysti laajemminkin se, että mehän tavallaan se meidän päättelyhän usein on sellaista, että että me ikään kuin heijastamme itsemme muihin ihmisiin. Ja sitten tavallaan selittelemme jostain muuttujista sen, että jos ne olisivat jollain tavalla toisenlaisia, niin sitten ne käyttäytyisivät ihan niin kuin minä. Meissä ei ole mitään tämmöistä perustavaa eroa. Mä olen itse ollut Kalju vaan vuosina 2004-2005. Ja tässä ei itse asiassa ollut mitään tällaista skinnivaihetta, vaan tämä liittyy ihan puolustusvoimiin ja tämmöiseen tavallaan asioiden käytännöllisyyteen. Mutta silloinkaan mä en kokenut mitään tällaista, Ei nyt myöskään mitään tällaista rakettimaista kiihdytystä suhteessa vastikkaaseen sukupuoleen.
Listen in Spotify 37:47

Pod Person Two

Mä voin sanoa, mä en puhu nyt itsestäni, valitettavasti, mutta naiset tykkäävät aika paljon kaljuusta miehistä. Ja muuten se ei olisi ollenkaan yleistä, ne olisi kadonnut. Mä en puhu nyt itsestäni, ja tämä on ihan evoluutiobiologinen juttu. Tämä kuulostaa hulluutta. Naiset tykkäävät kaljuusta miehistä enemmän kuin hiuksellista miehistä. Se ei tarkoita, etteikö ne joskus voisi tykätä esimerkiksi sinusta. Harvoin, mutta joskus.
Listen in Spotify 38:36

Pod Person One

Niin, nämä on minun… Tämä on minun feminiininen tuuhea partania ja kiiltävät feminiiniset vahvat hiukseni. Onneksi joku on minustakin tykännyt näistä huolimatta. Pystynyt katsomaan tavallaan sen tiheän juurikasvun yli ja ohi ja nähnyt, että siellä on muutakin.
Listen in Spotify 38:55

Pod Person Two

Ja mä haluan nyt korostaa, koska tämä aina teidän neurotyypillisten siellä kanssa unohtuu, että kun mä puhun jostain kaljojen miesten seksuaalisuudesta, niin mä en puhu silloin itsestäni. Mä puhun asioista miehistä. Tavalliset neurotyypilliset aina puhuu itsestään loputtomasti.
Listen in Spotify 39:16

Pod Person One

Joo, ja mun mielestä tässä onko sillä tullut jotain sellaista, mihin meidän pitäisi muuta reagoida tai…
Listen in Spotify 39:32

Pod Person Two

No nyt kyllä ylimyyt persuja kovaa ja tämä on kyllä totta. Tämä on hyvä. Mä huomasin kesken tossa, että mä jotenkin puolustin persuja liikaa, mutta tämä johtuu siltä, että mä säälin persuja. Tämä on vähän niin kuin mä puolustan sitä, kun mä puolustaisin jonkun lapsen piirustusta, koska siis vasemmisto sieltä mä odotan jotain, niin niitä kohtaan mä oon kovempi.
Listen in Spotify 39:40

Pod Person One

Joo, ja muistaakseni tuossa oli aikaisemmin se, että mitä ne on saanut aikaan. Se on tavallaan ihan hyvä kysymys, mutta mun mielestä se vastaus on itse asiassa yllättävänkin monimutkainen. Kysehän useinkaan ei ole siitä, että mitä joku yksittäinen puolue itse saa aikaan jollain näkyvällä tavalla, vaan usein se, mikä on oleellista, on se, että miten se saa muut muuttamaan niiden toimintaan. Eli se, että no mitä vihreät on saanut puolueena aikaan, niin kuin vihreinä, no ei välttämättä ihan hirveän paljon. On varmasti jotain, voidaan keksiä joku lista, mistä siellä on kaikkea ihmeellistä ja fantastista.
Listen in Spotify 40:01

Pod Person Two

Viire toi cappuccinoon ja sushin Suomeen.
Listen in Spotify 40:37

Pod Person One

Joo. Sovitaan vaikka näin. Saataan vielä vaikka mocha-juttuja ja jotain semmoisia uusia kiinnostavia teijuomia. Mä voin allekirjoittaa tän kaiken. Mutta se, että mitä he saa aikaan muissa puolueissa, niin sehän on tietyllä tavalla se vihreä ongelma on se, että se agenda on ikään kuin otettu osaksi muiden puolueiden ohjelmaa. Että se, että kun siellä joku metsäkone ajaa jonkun niin kuin Raakkujoen yli, niin siitähän huolestuu ja sitähän kauhistelee moni muidenkin puolueiden edustaja. Että se ympäristöasiahan itsessään, niin itse asiassa ei ole pitkään aikaan ollut enää vihreiden asia. Siitä on eri tulkintoja ja itse asiassa osittain se, että miksi vihreät on joutunut enemmissä määrin menemään sinne kaikista skitsoidisempaan muotoon siitä ympäristöliikkeestä, niin on varmaan se, että kun sillä ei enää voita vaaleja vaan sillä pelkällä ympäristön suojelulla, koska se on vähän niin kuin kaikkien asia. Se on vähän niin kuin kannattaisi jotain turvallisuutta. Että siitä on tullut jotenkin ilmiselvää. Ja mä luulen, että Persu… Ihan niin kuin on tapahtunut muissakin maissa, niin se tulee tapahtumaan Suomessa. Jos mietitään vaikka Tanskaa, niin siellähän oikeasti jo vasemmiset puolueet, perinteisesti isot puolueet, niin nehän ovat kaikki lähentyneet sitä heidän versiotaan persuista suhteesta maahanmuuttokysymykseen. Että sehän ei ole enää pitkään aikaan ollut… jonkun yhden puolueen asia, vaan siitä on tullut sellainen ihan uusi konsensus. Ja mä luulen, että se on se, mitä he eivät ole vielä siitä saaneet aikaan, mutta se on sellainen asia, joka tulee varmaan tapahtumaan täälläkin, koska se on tapahtunut kaikkialla muualla.
Listen in Spotify 40:39

Pod Person Two

Siinä on käynyt niin, että Politiikka on erkaantunut tavallisten kansalaisten mielipiteistä ja asenteista ja tällaisesta. Ajatellaan vielä 90-luvun alussa, 80-luvulla, niin perinteisen SDP-politiikon tai SKDL, eli vasemmistoliiton politiikon, kun edeltäjän poliitikon puhe olisi ollut paljon raaimpaa kuin persujen puhe tänä päivänä. Eli kokoomus, no vihreät tietysti, myös Kepu, SDP on erkaantunut siitä. Sitten tulee persut, jotka puhuu sitä samaa kieltä kuin kansa, mitä poliitikotkin puhuu 30 vuotta sitten. Käykää katsomassa vaikka Hesari-arkistosta ja muualta. Mun mielestä ne on ihan silleen, hä? Kammottavaa kieltä, mitä ne käyttää. Mauno Koivisto puhui semmoista, mitä kausteltaisiin nyt, jos joku perso sanoisi sen. Tämä ero on muuttunut tosi isoksi. Esimerkiksi tämä vihreiden tulo politiikkaan, niin joku 80-luvun vuorineuvos tai 90-luvun alun vuorineuvos olisi ihan hämmentynyt, että mitä tälle kokoomukselle on tapahtunut. En sano, että se on väärin. Uskon, että tykkään tästä nykyisestä kokoomuksesta enemmän kuin senhän kokoomuksesta. Olen kuitenkin nykyajan ihminen, mutta siitä huolimatta se ero on ihan älytön. Sen takia on ihmeessä, että miksi nuo rasistiset… Lausunnot menee läpi kansassa, koska ne on sitä mieltä. Pitäisikö niiden valehdella, että ne on toista mieltä? Täällä on maailman paras peruskoulu, ollut vuosikymmeniä, maailman paras, ja silti niistä ei ole saatu sen parempia ihmisiä näistä persoja äänestäjistä.
Listen in Spotify 42:25

Pod Person One

Jussi Latvala Niin ja siis se, että kun siinä minusta helposti unohtuu se, että ylipäätään ollaksesi vaikka puolue tai poliitikko, niin jonkuhan pitäisi vähän äänestää sinua. Voidaan sanoa, että joku Jeesus Nasartelainen oli varmasti monessa mielessä moraalisempi kuin monet hänen jotkut aikalaisensa. Mutta hän ei päätynyt johtamaan mitään tällaista ainakaan maallista hallintorakennetta, vaan hänet naalluttiin ristiin sen takia, että hän ikään kuin puhui niitä asioita, mitä hän puhui. Eli kyllähän puolet joutuu jatkuvasti myös säätämään sitä omaa viestiään. Se prosessihan valikoi ne henkilöt sinne käyttämään sitä valtaa tai ainakin esittämään sitä. vallankäyttöä, larppia, jotka sanovat niitä asioita, mitä ihmiset sillä hetkellä haluavat kuulla. Siis siinä on kyllä varmaan takaisinkytkettä, että kyllä se varmaan jonkun verran voi ikään kuin tällä tavalla kouluttaa kansaa ja olla tämmöinen unilukkari ja tavallaan kertoa sitä, että miten kansalaisten nyt pitäisi ajatella ja tuntea. Mutta jos se menee siihen pisteeseen, että ne kansalaiset on sitä mieltä, että me ei oikeastaan haluta kuunnella tämmöstä läsitystä. Äänestetään vaikka niitä, jotka sanoo, että me ei ollakaan täysin turmeltuneita ja pahoja. Niin, että me ei olla ihan paskoja me miehet. Niin. Niin sittenhän sitä vähän joutuu siitä skeneestä ulos. Sehän on vähän niin kuin sen järjestelmän ominaisuus. Se on tavallaan suunniteltu juuri niin, että jos siellä on niin kuin… Liian paljon tällaista epämiellyttäväksi koettua vaikka saarnaamista. Niin sitten se loppuu neljän vuoden välein.
Listen in Spotify 43:50

Pod Person Two

Nyt kun mainitsit Jeesuksen, niin mitä mieltä sä oot siitä, kun nyt tämä Händelin Jeesus-oratorio, tai siis Messias-oratorio, sen piti tulla esitytyksi kirkkonummella tuossa Helsingin lähellä, mutta sitten se ei tullutkaan sen takia, että se on uskonnollista sisältöä. Puhutaan koulusta siis.
Listen in Spotify 45:24

Pod Person One

Niin siis mitä mieltä minä olen, tapahtuuko tätä vai ei? Onko tämä valeuutinen vai onko se jotenkin hyvä vai huono asia? Miten meidän pitäisi ajatella nyt tästä? Mieti hetki.
Listen in Spotify 45:47

Pod Person Two

Miksi Tuomas uskoo ilmastokusutukseen? Koska minä uskon tieteeseen. Tämä siihen usko. Ai jumma, Suomen nostatus livenä. Täällä on myöskin tullut kyselyä siitä, että voiko tämän kuunnella jälkikäteen.
Listen in Spotify 46:04

Pod Person One

Voi, kyllä. Joo, mä sanoisin, että semmoinen tosi solid joku 80 prosentin mahdollisuus, että voi. Mä uskoisin ainakin tällä hetkellä nauhoittavani tätä myös, mutta tähän liittyy tämmöistä teknistä epävarmuutta. Mutta eiköhän tuo ainakin laskuri viittaa siihen, että johonkin muistiin se tälläkin hetkellä tallentuu.
Listen in Spotify 46:17

Pod Person Two

Mä mietin tätä, kun nyt on kohuttu siitä, että ensin Hämeenlinnassa tuli sakot siitä, että lapsi oli kuullut Jeesussanan. Näin kärjistettynä. Ja sitten oli tämä Messias-oratorio, jota ei saanut esittää. Niin ensinnäkin kirkkonummella, se minua nauratti, että tämä opettaja sanoi, että en tiennyt etukäteen, että minä käsittelen Jeesusta, vaikka kyse on siis Messias-oratoriosta. Mutta muuten minä ymmärrän häntä, että hän peruntui tästä. Jos joku on justannut 1500 euroa sakkoja samasta asiasta, niin eihän se hänen syytä. Kyllä minäkin olisin sanonut, että en minä halua, minä haluan käyttää tämän budjetin johonkin muuhun. Tai korvauksia näiden maksamiseen. Mutta näin kristittynä täytyy sanoa, vaikka mä itse uskon tämän tarinan, tämän räpin, niin musta tämä oli aika helppo.
Listen in Spotify 46:38

Pod Person One

Jos sinä uskot sen Handelin Messias-oratorion viestin vai siis… Sen viestin kyllä, mä uskon siihen, että Jeesus kuoli ristelemme.
Listen in Spotify 47:20

Pod Person Two

And he shall purify him. meidän syntiemme tähden. Mutta nyt kun tää tuli tää kirkkonummi-juttu, niin mua äänsytti, että ihmiset oli jotenkin liikuttavan yksimielisiä siitä, että onpa hassua, onpa hassua, höhöhö, kaikki kiivaamatkin ateistit. Ja siinä vähän niin kuin unohtu se. Ensinnäkin tää oli helppo mielipide jokaiselta, koska jokainen, varmaan ihan joka helvetin ainoa, jos kerran ateistit ja kristityt oli samaa mieltä, oli sitä mieltä. Eli oli niin kuin helppo olla sillä tavalla, heh heh, tätä yhtään opettaja vastaan, rehtoria vastaan, joka oli ihan niin kuin hyvää hyvyyttöön halunnut säästää rahoja Ja oli kieltäytynyt tästä ymmärrettävästi. Mutta ihan oikeasti tässä nyt kannattaisi olla tällaisen suhteen varovainen siinä, että toteutuuko uskonnottomien oikeudet. Mun mielestä se on ihan vakava kysymys, että lasten ei täydy osallistua mihinkään uskonnolliseen. Siis mun mielestä se meidän siivistysvaltioissa pitäisi olla niin. Ensinnäkin suvivirsi pitää laulaa, koska se on niin kuin… Se on tämmöinen kevään symboli, ja se ei edes ole kauhean uskonnollinen. Mutta sitten muuten, niin mun mielestä se on ihan vakava kysymys, ja nyt tästä on tehty tämmöinen vitsi koko jutusta, aivan kuin tämä olisi joku kirkon salajuoni, että tehdään tämmöinen tyhmä juttu, niin nyt kaikki alkaa puolustaa meitä, ja kohta me saadaan tyrkyttää sitä Jeesusta joka paikassa.
Listen in Spotify 47:29

Pod Person One

Joo, no mun mielestä pitäisi ensin varmaan taklata se, just minkä otit esilläkin, että jos meillä on semmoinen rakenteellinen kannustin, eli se, että sä kiellät Se, että sinä tavallaan teet tulkinnon, jonka mukaan tämä olisi ihan ok, niin potentiaalisesti maksaa 1500. Ja se, että jos sinä teet sellaisen vähän niin kuin ylitulkinnon siitä, että ehkä tässä tämä Handel voisi olla tältä osin jotenkin muutenkin merkityksellinen teos kuin ainoastaan tämän Jeesus-aspektin mukaan. Siinä voisi olla vaikka tämmöinen kulttuurinen merkitys, se voisi olla jotenkin tärkeä osa vaikka länsimaista sivilisaatiota ja sen tarinaa ja sen symboleita. Sitä voisi olla vaikkapa aika vaikea ymmärtää jotain, vaikka Euroopan historiaelman, että ei jotenkin silleen edes tämmöisessä turvallisessa ympäristössä sitten käsittelemättä barokkimusiikkia. Siellä voi antaa vaikka sisältövaroituksia, että nyt tässä tulee tämmöinen, käytetään ehkä J-sanaa, eli liikaa, eikä tarpeettomasti, mutta ikävä kyllä emme voi nyt täysin välttyä tältä uskonnolta. Eli mun mielestä on tärkeää tavallaan erottaa se, Että onko kyse vaikka uskonnollisista palveluksista? Sillähän nyt on aika tällaiset selkeät kriteerit, ainakin jossain määrin. Että jos on vaikka ehtoollinen, niin ei se nyt varmaan tarvitse viedä mitään vaikka uuspakanoita räkisin. Itki ensin, että nyt juot sen ehtoollisen pakona. Kuitataan näitä karhun kansa. Niin, että jos opettaja rupeaa vaikka siellä jotenkin väkisin kastamaan oppilaita, niin musta se on vähän sellainen no-no. Mutta se, että eihän meille oikeastaan kyllä sitä hirveästi jää mitään, että jos me otamme kaiken sellaisen… vaikka kuvaston ja taiteen ja vaikka arkkitehtuurin, johon jollain tavalla nyt vaikka liittyy se, että Suomi on ollut kristitty maa aika tosi tosi pitkään. Ja sitten se, että siitä ajasta aika iso osa on ollut sellaista, missä se taiteellinen ilmaisu on tapahtunut sen kristillisen opetuksen ja doktriinin sisällä. Ei se nytkään sattumaa ole tässä meitäkin Louvre, että siellä nyt lähinnä on niitä Jeesuksia. monta monta salia. Se ei tee mun mielestä yhtään vähemmän tärkeäksi vaikka niitä suuria taiteilijoita ja mestareita, jotka ovat tavallaan tehneet sen oman ilmaisunsa sen sisällä. Musta vähän yhtä äljemmäistä olisi jotenkin vaikka kieltää joku geometrinen taide sen takia, että sitä on jossain moskeijoissa. Että se, että tietyllä tavalla se rajoitushan aina luo sen taiteen. Se, että tavallaan ne aiheet luo sen ja rajaukset luo sen. Se, että miksi vaikka Moskiajoessa on sitä geometrista taidetta, miksi se on niin upeaa, vaikka se galligrafia. Se on sen takia, koska se on siinä uskonnollisessa ympäristössä, se on ainoa taiteellisen ilmaisun tapa, koska siellä ei ole, jotka saa esittää mitään tällaista ihmistä tai… ehkä laajemminkin luomakunnan luomaa. Eli sen pitää jollain tavalla olla abstraktia. Mutta siis sehän on tosi kaunista. Ja mun mielestä se on jotenkin outoa, että vaikka ristittyillä lapselle ei voisi näyttää jotain vaikka islamilaista galligrafiaa tai jotain todella ihmeellisen upeaa vaikka kattorakennetta sen takia, että siinä on joku tämmöinen uskonnollinen ulottuvuus. Että sittenhän me kuohitaan ikään kuin kaikki pois. Että Ja mä en ole yhtään varma, että mä haluaisin tehdä sitä. Siis mä ymmärtäisin, niin kuin mä en usko, että kukaan ateistikaan haluaa sitä.
Listen in Spotify 48:39

Pod Person Two

Varmasti. Sen takia noin kaikki oli nyt liikuttava yksimielisiä tuosta händelistä, koska tämä johtui siitä, että oli pakko ylireagoida tämän yhden.
Listen in Spotify 52:35

Pod Person One

Niin ja siis se, että mikä osa siitä on sitten itse asiassa oikeasti sitä, että siinä itse asiassa reagoidaan siihen, että kyse ei ole sakraalista ja sekulaarista tai profaanista, vaan itse asiassa tämä on kyse alhaisesta ja ylhäisestä. Sehän on korkeinta korkeakulttuuria tietyllä tavalla. Siinä on lähellä uskonnollista kokemusta ilman, että tietäisit mitään sen sisällöstä. Sehän saattaa ikään kuin toimia standardina sille, että mistä tuomitaan kaikkea muuta. Että se, että jos siellä olisi ollut joku alkuperäiskansa ja joku hylkien nahkaisetettu rummutusesitys jostain esiin siihen mursuhengistä, niin tuskin siitä ei olisi seurannut samanlaista reaktiota. Hyvät ihmiset olisivat maailman tappiin perustelleet sitä, että minkä takia tämä on ihan mahdoton ylireagointi. Ja se, että siellä nyt kerrottiin se joku pyöriäisen tarina ja miten se toi naisen jotenkin maailman alkumyyntiin, niin tämä nyt ei jotenkin tarkoita sitä, että pikkumiron pitäisi tästä nyt kääntyä tähän animistiseen luonnonuskontoon. Että se on enemmän, mä luulen, että se on reagointia nimenomaan tähän näin. Ja siihen ajatukseen, että meillä ylipäätään olisi mitään standardeja, meillä olisi mitään ideaaleja, jotka tarkoittaisivat johonkin. Koska jos meillä olisi, niin sitten suhtauduttaisiin vähän eri tavalla vaikka tähän akun taiteeseen.
Listen in Spotify 52:46

Pod Person Two

Se vertautuisi johonkin. Ja puhut nyt tästä tunnetaan pyllyyn esineitä esille. Taiteesta. Mutta puhutaan siitä kohta lyhyesti. Se oli mielenkiintoinen keissi. Mä oon myös tiimaku. Mutta tää on täysin epäälyllinen argumentti monelta kristityltä. Että nehän aina sanoo just vanhasta taiteesta, että tää tekijä oli kristitty. Pah oli kristitty, Handel oli kristitty tai Isaac Newton oli tiedemiehenä kristitty, koska se oli silloin ainoa vaihtoehto. Joka ainoa ihminen oli kristitty tai sitten oli joku muu uskonto ja ne hakattiin. Se voi vertautua sillä tavalla, että jos joku olisi tällä hetkellä joku homoja vihaava rasisti, niin se ei pääsisi yliopistoon luennoimaan. Se känseloitiin siellä. Ihan samalla tavalla menneisyydessä olisi känseloitu, ja känseloitiin kaikki muusikot, kaikki säveltäjät, kaikki tiedemietit, jotka eivät olleet kristittyjä. Se oli se oletusarvo, kaikkien piti olla. Ja mä voin sanoa kristittynä, että mä olen ylpeä sinänsä siitä, että kristinusko on se, joka on luonut oikeuden ateismiin. Koska monessa arabimaassa saa olla kristitty, mutta ei saa olla ateisti. Länsimaissa saa, ja siitä olen ylpeä, ja se on kristinuskon perinnettä.
Listen in Spotify 54:31

Pod Person One

Joo, siis minä olen pitkälti samaa mieltä. Ehkä pitää nyt haluta korjata tätä sen verran, että suurin osahan hänen kirjoituksistaan itse asiassa ei käsitellyt mitenkään fysiikkaa, vaan hän oli nimenomaan kiinnostunut vaikka tällaisesta okkultistisesta alkemiasta. Itse asiassa se hänen korensa, mihin hän nykyfyysikoiden harmistuksista kiinnitti eniten aikaa, olivat juuri tällaiset uskonnon mystiset kirjoitukset. kysymykset ja kokemukset.
Listen in Spotify 55:38

Pod Person Two

Mutta tämä on saman voinut puolustaa, koska ajatellaan joku Mika Valtari vielä 20-30-luvulla. Kaikki nämä fiksut tyypit silloin ulkomailla myös. Justiallinen kokemus. Nimenomaan, mutta ne harrasti jotain spiritismiä ja kaikkea tällaista. Se oli vain muoti. Oli se kuitenkin jollain tavalla järkevämpää kuin joku intersektionaalinen politiikka, se spiritismi esimerkiksi. Se oli sen ajan muoti, järkevämpi kuin nykyinen.
Listen in Spotify 56:07

Pod Person One

Ja siis kyllähän, ja mä oon eri mieltä myös siitä, että sä vois yliopistolla luennoilla niin, että sä oot vaikka homofobinen rasisti. Koska jos mitään muuta tämmöistä, tämä Åbo Akademin keissi ihan täsmällisesti todistaa päinvastaisesti. Että siellähän ruvettiin syyttelemään ihmisiä tämmöisestä niin kuin, homogangsterismista, valkoisten miesten homogangsterismista. Eli kyllä voit olla rasisti ja voit vihata homoja, mutta se pitää vaan tehdä sen voke-ideologian sisällä. Se on ihan fine. Ja sä voit itse asiassa maalata näistä viholliskuvia ja sanoa tosi vakavia ja törkeitä asioita, mutta se pitää vaan tehdä sen doktriinin sisällä. Sä et voi olla homoja vihaama rasisti sellaisen klassisen kielipelin sisällä. Sen pitää vaan tuoda sellainen uusi dimensio. Sitten sä voit mennä sinne tekemään jotain kristalliparannusjuttuja ja kaikkea tämmöistä uutta erilaista akateemista hommaa. Siinä pitää hyväksyä vain ne uudet vaatteet, mitkä sillä on puettu. Se on ihan ok. Niin voi tehdä. Tällä tarinalla se olisi ihan ok mun mielestä, mutta selvästikin Oopu Akademia on sitä mieltä, että tämä on tosi fine. Tätä me halutaan lisää.
Listen in Spotify 56:28

Pod Person Two

Aku Meriläinen. Hän on mies, tai itse asiassa hän ei ole mies. Hän on muusukupuolinen, mutta hän on se, mistä intuitiivisesti ajattelisin hänet mieheksi, mutta korjaan, hän on muusukupuolinen, mutta hän näyttää mieheltä tälleen klassiselta. Hänen tunnillaan, mä oon myös Tiima Aku sitten.
Listen in Spotify 57:41

Pod Person One

Luennolla nyt, ei olla missään oppitunnilla, vaan tässä ollaan suuren taiteen ja suuren akatemian äärellä.
Listen in Spotify 58:04

Pod Person Two

Minusta oli hauska, siis hän laittoi esineitä takapuoleen videoisen, hänellä oli erektiossa oleva penis ja hän näytti tämän sitten opiskelijoille ja minä olen oikeasti sitä mieltä, että yliopistossa pitää kokeillakin tällaista hullua, koska tuollaista ei missään markkinatalouden maailmassa enää kauheasti voittaa. Ei ole mitään firmaa, joka palkkaa tyyppejä tekemään. Koneen säätiöistä toki rahoitti, mutta koneen säätiö rahoittaa kaikkia näitä friikkejä sen takia, että se ostaa itselleen tämmöistä pääomaa koneelle, vaikka ne ei ole sama firma. Mä tiedän, säätiö on säätiö, mutta siis ne ostaa tämmöistä, ne ostaa kuuleutta sillä tavalla, että ne maksaa elokapinaa, rahoittaa sitä, ne ostaa kuuleutta, että ne… Kustan täällä tämmösiä videoita. Mutta sitä huolimatta mä ajattelen, että yliopistolla pitää kokeilla tämmöstä aika crazyä tämmöstä juttua, kun ei tätä voi firmoissa oikein kokeilla. Ja kyllähän toi kuulosti ihan hauskalta. Melkeinpä olisi ihan mielenkiintoista mennä sinne tunnille, vaikka samaan aikaan toi ällöttää, koska se oli ollut aika iso se skriini. Ja mua nauratti se, että yleisodion alkuperäisessä uutisessa luki näin, että tämä meriläinen tunki asioita peppuunsa. Iltapäivälehdet kirjoitti, että tunki asioita takapuoleensa. Peppu oli aika keventävä sana. Siinä puhuttiin siitä, että joku on ahdistunut seksuaalisesta häirinnästä. Puhuttiin tästä. Siinä käytettiin kepeästi Peppu-sanaa. Vähän kuin uutinen, jossa koskettiin Mirjan Peppua.
Listen in Spotify 58:10

Pod Person One

Hissiparonit on rahoittanut tätä 175 000 eurolla vuosituhannen alusta saakka. Niin häntä tätä yhtä tyyppiä? Niin, tavallaan sitä peräänrikkovaa taidotta, mitä Aku on sitten tehnyt. Hän on varmasti monellakin tavalla venyttänyt. näitä taiteen rajoja.
Listen in Spotify 59:38

Pod Person Two

Mutta siis minulle tuli heti sellainen fiilis, että tässä on niin sanotusti syöttö persujen lapaan ja sitten nämä tyhmät persut alkaa tästä mussuttaa.
Listen in Spotify 60:13

Pod Person One

Mutta eikö tämä ole, minusta tässä on vähän sellaista, niin kuin tässä on teille rahvaille vähän leipää ja sirkushuveja. Puhukaa vaikka tästä, niin saadaan me sedät täällä rauhassa tehdä vähän pyrkkaa.
Listen in Spotify 60:24

Pod Person Two

Saadaan vähän myydä noita uiguurien verestä tehtyjä hissejä.
Listen in Spotify 60:38

Pod Person One

Niin, puhutaan siitä vähän vähemmän ja puhutaan vähän enemmän tästä näin. Niin, tässä mun mielestä tässä on montakin kulmaa, joita kautta voisi taklata. Mä oisin jopa valmis sellaiseen melko ilmeiseen selitykseen, että sen sijaan, että me ollaan tekemisissä nyt seuraavan palsan kanssa, että tässä on tämmöinen suuri vähän niin kuin seuraava taiteen Nokia. Meillä on tämmöinen supertähti, joka on venynyt tällaisiin uudellaiseen suorituksiin. Mitä sanoinkin vaan joku ihan tavallaan aika mitaton pervo. Että hän on vaan tajunnut sen, minkä niin moni muukin on tajunnut aikaisemmin. Eli hakeudu sellaiseen asemaan, missä tavallaan on mahdollista tehdä tällaista omaa kinkyä juttua niin, että siitä ei tavallaan maksa sitä sosiaalista hintaa, mikä siitä tulee. Että sen sijaan, että hän pyllistellisi jossain tuolla vaikka narikkatorilla, niin jos hän tekee semmoisen ison dickbickin jonnekin luentosaliin, niin sitten siinä on jotain tällaista ihmeellistä. Että sitten me tavallaan puhutaan, olemme ikään kuin pakotettuja ainakin esittämään, että tässä voisi olla tämmöinen suuri taiteen mahdollisuus. Että nyt me katsomme, me emme katso jotain outoa runkkaria, vaan tässä nyt on joku tämmöinen suuri mahdollinen taideelämys, mitä tuo Jarmo nyt ei vaan selvästi tajua, että hän on jotenkin ahdistunut siitä. Että hän kiinnittää nyt tavallaan huomiota ihan väärin asioihin.
Listen in Spotify 60:44

Pod Person Two

Niin, mutta onhan, siis ajatellaan Kalleava Palsaa, jonka mainitsit, niin hänelläkinhän on tällaisia tauluja. jossa mies hirttäytyy omaan penikseensä ja tämmöisiä tavallaan sen ajan samaa. Kun hän ei voinut, Palsahan on suonut nykymaailmassa olla videotaiteilija. Tehdään vähän samanlaista, mutta kun silloin tätä taidemuotoa ei samalla tavalla ollut. Ehkä jossain New Yorkissa oli, mutta ei missään tuolla pellossa muoniossa.
Listen in Spotify 62:37

Pod Person One

Joo, siis voi ihan hyvin olla. Mä en mitenkään kiistä sitä, etteikö seksuaalisuudella olisi merkittävä… rooli vaikka taiteessa, tai etteikö sitä itse asiassa sen, se olisi tavallaan tämmöinen sublimina… eli se, että missä vaikka sitä seksuaalista viettiä jotenkin kanavoidaan vaikka taiteelliseen ilmaisuun. Mutta se, mikä sen ehkä juuri erottaa, on sen puuttuminen. Eli se on vain seksuaalisen vietin ilmaisu. Aika vieläpä karkealla tavalla. Että mikä tässä nyt itse asiassa tekee tästä varsinaisesti taidetta, muita kuin se, että hissiparonit on sitä mieltä. Eli mikä on se taiteellinen ulottuvuus tässä?
Listen in Spotify 63:03

Pod Person Two

En ole nähnyt taideteosta, mutta jotenkin päättelen, että se on taidetta. Uskoisin olevan taidetta. Ei sen takia, että siinä tehdään noita asioita, vaan siitä huolimatta. Mutta ajatellaan sitä, että nauttiko hän siitä itse, niin hänhän kuitenkin sai erektion, mikä tarkoittaa jonkinlaista nauttimista. Ja mä veikkaan myös, että sen teoksen näyttäminen aiheutti ehkä sen isommankin nautinnon, mutta mehän ei koskaan saanut tietää tätä, ja varmaan jokaisen taiteilijan tai suurimman osan taiteilijan.
Listen in Spotify 63:54

Pod Person One

Mutta vertaan vaikka siis… Mutta siis mitähän eroja jostain ihan… Vaikka sanotaan jostain itsepaljasteesta. Onko siinä muuta eroa kuin se, että opiskelijat pakotetaan katsomaan sitä? Että siinä ei voi ikään kuin kävellä pois siitä puistosta edes, vaan siinä on ihan kuopitopisteet sitten kiinni.
Listen in Spotify 64:20

Pod Person Two

Mutta voihan hyvä taiteilija olla samalla myös itsensä paljastaja. Se voi olla vaikka murhaaja. Se voi olla mitä vaan?
Listen in Spotify 64:39

Pod Person One

Joo, kyllä. Siis ihminen voi olla mitä tahansa, ja koska taiteilijat on ihmisiä, niin se varmaan menee siihen, että se on mahdollista. Mutta siis se, että tässähän on mun mielestä, kyse on enemmän tavallaan siitä, tai miltä tämä minusta näyttää. Ja mun mielestä, koska kyse on taiteesta, niin minähän saan pulkita taidetta juuri niin kuin minä haluan, eikö? Totta kai. Kyse on silloin nimenomaan yleisön ja teoksen välistä suhteesta. Jos teos pyllistelee luentosalissa, niin minä saan tavallaan antaa sinne oman tulkintani. Ja minun tulkintani on se, että hän on ihan tavallinen perva, joka on hankkioitunut tämmöiseen slottiin, missä häntä on vaikeampi arvostella. Hän ei maksa sosiaalista hintaa siitä. Että jos se liimailee jotain kristalleja jonnekin genitaaleihinsa, niin se ei kyllä tee sitä yhtään vähempää sitä, mitä se on.
Listen in Spotify 64:48

Pod Person Two

Niin ja siis ajatellaan vaikka muumimukia. Ihmiset päivittelee, että miksi muumimuki maksaa niin paljon. Ja tämä päivittely on osa sitä muumimukin hintaa. Eli se nousee kalliimmaksi tämän kauhistelun takia. Niin sama tässä, että nämä fanit on tietysti sitä mieltä, että tämä kohu, tämä päivittely, tämä tyhmien persujen päivittely, niin se lisää sitä taidetehosta. Se on osa tätä taidetehosta, niinhän ne aina sanoo.
Listen in Spotify 65:43

Pod Person One

Eikö se nyt ole aika sellainen yleinen tarina? Että jos meillä on joku sellainen vaikka asema, ammattiryhmä tai joku konteksti, missä joku voi käyttää sitä kontekstia ikään kuin hyväkseen siinä, että hän toteuttaa jotain omia tarpeitaan, seksuaalisia tarpeitaan, niin se ei ole se mitenkään järisyttävä yllätys, että sieltä nyt sitten löytyy vaikka tällaisia henkilöitä. Mielestäni yksi esimerkki on vaikka Tetsan Kinsin, joka teki näitä… Seksuaalitutkimuksia. Joo. Niin tämä on vähemmän tunnettu fakta, mutta kun hän tutki lasten seksuaalisuutta, niin hänhän siis palkkasi sinne tämmöisen henkilön, joka sitten myöhemmin paljastui pelariksi. Mä en tiedä, oliko tämä Kinsille jo tiedossa, joka sitten teki tavallaan tätä tutkimusta näillä lapsilla. Siellä oli varmaan muistaakseni satoja vai tuhansia lapsia, jotka joutuivat jonkinlaisen tällaisen hyväksi käytön kohteeksi. Mutta se, että jos mä arvelisin, että jos meillä on nyt vaikka tämmöinen tutkimus, missä tutkitaan jotain lasten tällaista aspektia, niin millainen riski vaikka on se siihen, että sieltä löytyy tällainen henkilö, jolla on vaikka tämmöinen preferenssi, niin mä luulen, että nehän on varmaan jonottanut sinne, että pääsee tutkimusassistenteeksi, koska se on niitä harvoja paikkoja, missä sellainen käytös voidaan jotenkin tulkita jonkun tämmöisen hyväksyttävän tulkinnan kautta. Ja sen takia minusta se on ihan fine. Minusta se on jotenkin typerää yrittää kolttaa ihmisestä pois sen ilmeisen näkeminen. Entä jos kyse ei olekaan suuresta taiteesta, vaan se, että siellä on joku perva, joka haluaa esitellä itseänsä. Tavallaan se, että hän on jotenkin tällä tavalla, oliko se MS-tauti, ja sitten hän on yrittänyt aikaisemmin puskea läpi jonkun OnlyFansin kautta Olikohan se niin, että siellä oli neljä tilaajaa silloin, että se ei vielä ehkä ollut tämmöinen suuri läpimurto.
Listen in Spotify 66:05

Pod Person Two

Tässä on edelleenkin tämä lasikatto miehillä OnlyFansissa.
Listen in Spotify 68:08

Pod Person One

Joo, mutta siis niin. Anteeksi muun sukupuolisille. Se, että jollain on vaikka joku vamma, niin sehän ei ole vielä taidetta. Se voi olla teoksen osa, mutta Mutta, mutta. Eikö se ilmeisen tulkinta ole vaan se, että tässä nyt vaan joku on keksinyt tavallaan tällaisen kontekstin, missä hän voi saada hissiparanaelta rahaa ja toisaalta toimia tavalla, missä normaali sosiaalisen tuominnan mekanismi ei toimi. Eli itse asiassa se, kun joku tulee ja ei saa ilmeisimman asian, että toihan on perva. Sehän haluaa tuolla pyllistellä ja pakottaa muut katsomaan sitä, Että mitä hemmettiä, miten tämä voi tapahtua vielä jossain tällaisessa yliopistokontekstissa. Ja tämähän ei ole tosi väärin.
Listen in Spotify 68:11

Pod Person Two

Ja tässä on vielä se kierropuoli, että tuo taideteos itsessään ei ole se pahin juttu, vaan siis se, että on tämmöisiä vaikkapa perversioita, jotka muuttuu kulttuuriseksi meemeiksi ja ne penetroituu vaikka taiteeseen. Ne menee, ikään kuin sitten tulee seuraava. Sitten tästä tulee valtavirtaa siellä. Ja sen on aiheuttanut ihmisten pervous. Ajatellaan vaikka toi Kinsin tutkimus. 70-luvun lopullahan oli, tätä on hankala ihmisten uskoa, mutta 70-luvun lopulla oli Ranskassa ja muuallakin. Ja muun muassa Ruotsissa on iso liike siitä, että lapsiin sekantumisen, eli suomeksi sanottuna lasten raiskaamisen, pitäisi olla laillista. Se oli seksuaalisen vapautumisen kaheliutta, se oli sitä hulluinta päätä. Ja tämmöinen vetomus julkaistiin 70-luvun lopussa Ranskassa. Siellä oli muun muassa Sartre ja monia muita sen ajan kulttuurivaikuttajia, siis kaikki allekirjoittamassa sitä. Siinä hetkessä se ei kauheasti edes aiheuttanut paheksuntaa. Varmaan jotkut hullut kristityt vastusti sitä, mutta muuten se ei aiheuttanut paheksuntaa. Ja siinäkin oli varmasti ihmisiä, jotka oikeasti oli tämä perversio, jonka jälkeen ne tuputti sitä sinne systeemiin. Ja sitten siellä oli ihan hyvän tahtoisia vasemmistolaisia kulttuuri-ihmisiä, joilla ei ollut, jotka harrasti seksiä ihan normaalisti. Onhan…
Listen in Spotify 69:05

Pod Person One

Ja se ongelma just on se, että kun heiltä puuttuu tavallaan se, että kun he eivät oikeastaan osaa sanoa sitä, että miksi se oli se väärin, että jos siinä jotenkin ei vahingoiteta ketään. Heiltä tavallaan puuttuu se kyky sanoa ei, siellä on kyllä joku asia on väärin, koska se on väärin. Vaikka se on joskus tavallaan se ainoa peruste. Se on se, että tämä ei itse asiassa ole mikään tämmöinen debatti. Että jos te toimitte näin, niin sitten… Me tarvittaessa tulee noita roviot. Että tässä ei ole sellaista, että me nyt jotenkin jonkun tämmöisen yhteiskunnallisen debatin kautta saavumme johonkin tämmöisen uudelleen. Että ihan okei, te voittekin tehdä lapsille sitten noin. Tai te voitte jossain julkisella paikalla pakottaa ihmiset katsomaan sitten teidän pyllistelyä. Itse asiassa se… Se, että on vaikka tällaisia seksuaalisia normeja, ne on joka hiton yhteiskunnassa kaikkina aikoina. Niin siinä nyt varmaan on jotain ihan hyviä syitä. Se ei ole positiivinen ilmiö ainoastaan, että sä jotenkin vapaudut kaikista rajoista. Nyt tässä jotenkin meillä on joku rajaton hedonistinen itseilmaisu. Ja sit se on jotenkin ahdasmielistä ja ikävää, kun joku tulee sanomaan, että hei pistä sitten vaatteet päälle, tehkää vaikka sitten himassa verhot kiinni. Mutta toi on tosi väärin, että te pakotatte muut tavallaan vastentahtoisesti osaksi tätä teidän teosta.
Listen in Spotify 70:18

Pod Person Two

Joo, joo, ja siis nimenomaan tästä, että seksuaalisuudessa on koodi, niin eniten näistä pukkaa sitä koodia ja tiukennuksia sinne vihreältä vasemmista on ihan hyvästä syystä välillä. Mutta ajatellaan niin kuin Seppo Jyväskylästä. Kun sille on sanottu, että sä et saa Seijan mekkoa kehua tuolla taukohuoneessa, että se on vähän ahdistavaa, että sä oot paha ihminen, mutta sä et saa kehua sitä. Sitten sanot, että okei, en kehu enää. Sitten se avaa Ylen nettisivuun ja siellä kerrotaan, että Helsingissä yliopistolla tungetaan asioita perseeseen ja näytetään tätä opiskelijoille. Niin mistä se voi enää päätellä tämän koodin? Mistä se voi olla, että okei, mutta en silti kehu kenenkään mekkoa?
Listen in Spotify 71:46

Pod Person One

Niin, ja mietin, mitä väärin se on niitä kohtaa, jotka on vaikka saanut siitä isoja rikesakkoja. Ja sitten hän saa vain hissiparoneelta yli sata tonnia. Ja joku töölön puistossa trensitakista kuoriutunut on vain joutunut spuduun, saanut siitä jotain vielä maksamaan. Vaikka hän on varmaan omasta mielestään ihan yhtä iso taiteilija.
Listen in Spotify 72:23

Pod Person Two

Toki jos tästä tulisi sakot, niin sehän olisi osata taidetta, että nähtäisiin nimenomaan tämmöinen, miten tämä MS-tautisten seksuaalisuus on edelleen tabu. Tämä nähdään, miten se on tabu edelleen, kuinka kaikki muu on seksuaalisoitu, on H&M-mainokset ja sitten tämä on edelleen tabu. Nämä ihmiset ei saa näkyä.
Listen in Spotify 72:48

Pod Person One

Joo ja tässä on sellainen iso ongelma, että mun mielestä nämä on ehkä tällä hetkellä erityisesti vasemmiston piirissä olevat, nyt täältä lähtee muuten pyörimään jotain ihan muuta. Me ollaan katsottu koko nuotio varmaan läpi. On siis se, että kun he eivät ymmärrä sitä, että se, että sillä seksuaaliselle ilmaisulle on rajoja, niin se on se sivilisaatio. Se on se, mitä se tekee. Se on se Freudin civilization and its discontents. Että tässä ei ole mitään sellaista ei-murhaamiseen johtavaa tietä, jossa kaikki vaan vapautuvat jostain rajoituksistaan. Ne on olemassa syystä. Se on välttämätöntä ja se aiheuttaa turhautumista, pahoinvointia, psykologista jotain. ahdistusta, mutta sitä ei voi täysin välttää.
Listen in Spotify 73:07

Pod Person Two

Ja tässähän oli selkeä, mikä tässä Ylen jutussa sanottiinkin, että siinä oli vapaaehtoista osallistua, tietysti, uskon, että näin, mutta se kauhean paine osallistua sinne, koska sinnekin tämä… Ja erityisesti se hirveä paine esittää se taiteilijalle. Se on varmaan ollut niin kuin paljon… Se on vähän niin kuin Michelangelo on nämä patsaat, että se on siellä sisällä. Sehän täytyy päästä sieltä ulos. Kiitos kaikille katsojille, tämä on ollut mieletöntä. säädet. Mikä sekin on väärin. Musta on upeeta täällä se, että nyt tulee viesti, että jos joku arvostelee sun kaljua, Tällaisissa tapauksissa yleensä on kyse siitä, että ne eivät vain tykkää sinusta ihmisenä. Hän sanoi käytännössä, että paitsi että me ei tykätä sinua ulkonäöstä, niin me ei tykätä myös sinusta ihmisenä.
Listen in Spotify 74:05

Pod Person One

Kyse ei ole siitä, että sinä näyttäisit jotenkin vääränlaiselta, vaan sinä olet kamala ihminen sisimmässä.
Listen in Spotify 74:49

Pod Person Two

Kiitos kaikille. Kiitos, että katsoitte tämän. Tämä voi katsoa sitten totta kai uusintaina, mutta kyllä te huomaatte sen. On kunnia.
Listen in Spotify 74:58

Pod Person One

Kiitos. Tilatkaa muutamia kanavoista vielä tilanneet. Se auttaa meitä tässä internetin maailmassa. Ja koska meidät varmaan nyt sitten kuitenkin jompikumpi mielestä vääjäämättä tulee sanoneeksi jotain sellaista, minkä seurauksena me joudumme johonkin tämmöiseen… Inquisition kohteeksi. Niin, ja siellä joku tavallaan vihreiden joku tämmöinen suuri… Uskonnollinen johtaja antaa sitten meistä fatvan. Hän on New Yorkissa nyt. Hei, kiitos. Moi moi. Moro.
Listen in Spotify 75:08