Pod Person One
Niin, varmaan se pelko on se, että se raha ikään kuin sijoitettaisiin huonosti sellaisiin firmoihin, joilla ei olekaan kasvuelityksiä sen takia, että ne vaan sopii esimerkiksi johonkin sanotaan nyt vaikka Se voisi olla, leikitaan vaikka ilmastostrategia tai puolustustrategia, että ne on niin kuin äänestrategisia, mutta niitä ei oikeasti kuitenkaan ole hyviä firmoja. Päinvastoin sitten myös, että nämä jo valmiiksi aika heikot suomalaiset VC-fundit ikään kuin heikentyisi entisestään siitä, että nyt ne häviäisi ja joutuisi kilpailemaan näissä diileissä ja todennäköisesti häviäisi tälle TESille, joka on niitä kymmenen kertaa isompi ja käytännössä pystyy sanelemaan ehdot, millä se sijoittaa näihin kasvufirmoihin.
Listen in Spotify 20:24
Pod Person Two
No TESihän toisaalta sanoo tässä, että ne haluaa väistyä, jos siinä on yksityistä rahaa saatavilla.
Listen in Spotify 21:13
Pod Person One
Joo, se on mielenkiintoista nähdä, miten se toimii. Sinänsä mä mietin, niin itsellä tulee kyllä mieleen, että se on lähinnä ehkä just jotain Temasekia Singaporesta on tällainen näin dominantti valtiollinen toimija, joka toimisi tällaisena cap tablella tällaisena investorina tämän tyyppisissä listaamattomissa startupeissa, ihan varhaisenkin vaiheen startupeissa. Ehkä erotuksena se, että Temasekhan sijoittaa globaalisti, eli ne nimenomaan pyrkii, ne on Didissä, ne on Alibabassa, ne on Mä en muista, oliko ne vaikka Uberissa, mutta valtavassa määrässä just näitä globaaleja kategoriajohtajan alustatason kokoisia firmoja. Siinä on Singapureilla globaali strategia vaan tehdä helvetisti rahaa menevällä mukaan niihin kaikkein voimakkaimpiin firmoihin maailmassa. Tesillähän tässä on tarkoituksena mun käsittääkseni vaan keskittää näitä sijoituksia suomalaisiin firmoihin. Siinä mielessä siinä on iso ero, mutta tietysti sitten tulee tosi dominantti täällä Suomessa. Kyllä mä itse jos ajattelee, niin näkisin, että se on sekä riski että mahdollisuus, että jos samaan aikaan pystytään kuitenkin sitten luomaan tää terve kansainvälisesti varten otettava isompi VC-fandien terve joukko, mitkä pystyy keräämään myös ulkomaista rahoitusta, niin se, että meillä on tällainen vähän darpamainen, mä voisin kuvitella parhaassa tapauksessa, tää on vähän se paras malli tästä vaihtoehtoskenaaria, mikä mä näin itse olen, ettei sit toimis vähän niinku joku darpa, tekisi fiksusti, lähtisi mukaan isosti sellaisiin firmoihin, joilla on tällainen kasvupotentiaali, sanotaan nyt just vaikka joku iSai, joka oikeasti olisi kaatunut, jos True Ventures ei olisi siinä series B-vaiheessa isosti tullut siihen mukaan ja käytännössä riskierannut niiden koko fundin, silloin kun ISIL ei vielä ollut toimivia satelliitteja, ei ollut mitään revenuuta, mutta vaadittiin kymmenen miljoonien satsausta, että saatiin näitä satelliitteja ammuttua taivaalle. Tällaisissa tilanteissa näkisin just, että se tulee ja pystyy tekemään tällaisia isoja tikettejä, joissa on iso riski, mutta myöskin high reward, jos ne toimii Suomen tasolla, koska sellaisesta firmasta voisi tulla tällainen globaali kategoriajohtaja, niin kuin ISIL nyt on tullut. Niin silloin se on musta ihan paikallaan, että meillä on tuollaista pääomaa, mitä laittaa.
Listen in Spotify 21:18
Pod Person Two
Joo, se on ihan totta. Että sillähän, jos miettii, niin valtion duunihan on mun mielestä mahdollista se, että mahdollisimman paljon rahaa tulee suomalaisiin startup-firmoihin. Tämä tesihomma on osaratkaisu siinä. Nyt jos miettii ihan puhtaasti sen leveroinnin kannalta, jos ajattelee, että tesi sijoittaa vaikka kolmasosan jostain kierroksesta, niin silloin se ratio on tavallaan kolmonen. Eli Tesi sijoittaa 10 miljoonaa 30 millin kierroksesta, niin kolminkertaisena tulee se raha tai kolme kertaa tulee rahaa firmaan. Ja mä laskin äkkiseltä, että jos Tesi sijoittaisi esimerkiksi kasvurahastoon tai pääomasijoitusrahastoon 20 prosenttia siitä rahastopääomasta, niin se suunnilleen 25 kertaistuu sen yrityksen elinkaarena, jolloin se ikään kuin leverointikerroin on aika paljon isompi siinä, että suunnataan rahastosijoituksiin versus että sijoitetaan suoriin sijoituksiin.
Listen in Spotify 23:41
Pod Person One
Joo.
Listen in Spotify 24:36
Pod Person Two
Mun isoin huolenaihe on itse asiassa se, että Suomessa todetaan, että nyt TESillä on uusi strategia. Tämä rahamäärä yli kaksinkertaistettiin. Nyt tämä startup-puoli on valmis. Mun mielestä se valitettavasti ei ole valmis. Eli nyt jos mietitään, että vaikka se TESi tekisikin niitä suoria sijoituksia, sen 200 miljoonaa vuodessa ja olisi sillä tavalla ylivoimaisesti Suomen isoin startup-sijoittaja, niin siltikin meillä on aika vähäistä rahaa tässä ekosysteemissä. Eli meidän pitäisi tämän lisäksi mun mielestä TEMissä ja VMSsä, ne on varmaan ne keskeiset ministerit, niin pitäisi miettiä just tällaisia small business acting-tyyppisiä juttuja, että millä me saataisiin insentivoitua yksityistä rahaa mukaan lukien eläkeyhtiöt sijoittamaan kasvuyhtiöihin.
Listen in Spotify 24:37
Pod Person One
Joo, se on yksi, ja sitten toinen tämä, että Suomeen on pakko saada tällainen, niin kuin mitä Ruotsi on nyt vaikka tehnyt, just puhuttiin siitä vaikka, että uudet grandumi, nämä isot ruotsalaiset rahastot, jotka on ennen ollut luksissa, ilmeisesti on alkanut palautua takaisin Ruotsiin, että Ruotsilla se on strategisesti otettu se, että hei, meidän pitää saada houkuteltua näihin isoihin kotimaisiin pääomasijoitusrahastoihin rahaa ulkomaisilta sijoittajilta. Ja niin kuin on puhuttu tästä aikaisemmin, niin tämä on tällä hetkellä, ulkomaiset sijoittajat näkee Suomen riskaabelina paikkana parkkeerata rahojaan näihin suomalaisiin rahastoihin sen takia, että täällä on historiallisesti tällainen aggressiivinen lainsäädäntö, missä voi tapahtua sellaisia esimerkiksi verotuksellisia muutoksia myös, jotka voi muuttaa tämän ihan katastrofaaliseksi niille versus se, että nähdään esimerkiksi, että joku Luxemburg on turvallinen paikka sen takia, että tiedetään, että sen maan koko strategia perustuu riippumatta siitä, että kuka siellä sattuu tulemaan poliittiseksi johtajaksi, kuka valitaan vaaleissa, mikä puolue johtaa, niin se on koko maalle elinehto on se, että se säilyy luotettavana ja ennakoitavana se ympäristö näille sijoittajille. Tässä suhteessa mun mielestä Suomen pitäisi oikeasti nähdä, että tämä on meille supertärkeätä. Se on sääli, jos meidän kaikki nämä huippurahastot, mihin Tesikis ilmeisesti rupeaa sijoittamaan, niin käytännössä joutuu laittamaan ne rahastot johonkin vaikkapa Luksemburgin Suomen ulkopuolelle, vaikka ne sijoittaisikin Suomessa sen takia, että me ei saada tätä meidän verotusta ennakoitavaksi ja meidän lainsäädäntöä kuntoon.
Listen in Spotify 25:24
Pod Person Two
Joo. Mun on muuten pakko tässä sanoa, kun mekin ollaan tietysti pohdittu näitä erilaisia fundimalleja lifelineissa niin se, että jos me siirretään vaikka meidän rahasto Luxiin, Luxemburgiin, niin sehän ei tuo siis meille mitään veroetua, siis jotka pyöritetään sitä rahastoa. Sehän lisää kustannuksia merkittävästi. Joo, se lisää kustannuksia, eli se on haitallista meille. Ja nyt jos tässä podcastissa vaikka sanoo, että hei, Lifelinein seuraava rahasto tulee Luxemburgin johtoon näistä verosyystä, niin kaikki ajattelee, että siinä aletaan optimoimaan tavallaan omiin veroja tai piilottelemaan tai jotain muuta, mutta se Keskeinen pointti siinä nimenomaan on se, että kansainväliset rahastojen rahastot ei kykene tekemään sijoituksia Suomeen.
Listen in Spotify 27:05
Pod Person One
Ne ei usko Suomeen, ne ei luota Suomeen ja sitten on näitä ihan faktisia, vaikka just veroteknisiä seikkoja, jotka tekee sen niille mahdottomaksi. Tässä on sekä tämä, että mekaanisesti nämä asiat pitää korjata ja sitten pitää kommunikoida ja viestiä sellaista pitkäjänteistä strategiaa, joka valaa sellaista uskoa ja lujaa luottamusta näihin kansainvälisiin sijoittajiin, näihin pääomatahoihin siihen, että Suomi on sellainen maa, joka ottaa tämä asiaa vakavasti ja joka tekee tästä tavallaan asiansa, että me tullaan kasvamaan tällaisella venture-backed-teollisuudella ja luomaan tällaisia alustafirmoja. Jos Suomessa tulee johtotason ihmiset ja rupeaa konsistenttisesti viestimään näin, nyt vaikka Mika Malliranta on kirjassa ja sanonut, että jos me otetaan tämä meidän kansalliseksi strategiaksi, niin uskon, että pystytään itse asiassa muutamassa vuodessa muuttaa tämä tilanne todella paljon paremmaksi näiden suomalaisten kasvufirmojen näkökulmasta, joka kuitenkin on viime kädessä se, mihin tästä kaikki tavallaan palautuu.
Listen in Spotify 27:48
Pod Person Two
Joo, kyllä, just näin. Mä olin viime yönä hirveästi jetlagissa San Francisco-reissun jälkeen, niin mä kirjoitin tällaisen tuulenlailla runon. Okei. Kertoo yrittäjästä, joka jaksaa yrittää. Nuoruuden parhaat päivät, koodi riveiksi konttasi rakoin. Tappiona pankkiin jäivät, vaikka pelasin täysin pakoin. Unelmien kukkivat kunnaat, vain höyryksi päästäni jäivät. Kalliit on aatosten lunnaat, kun sammuvat viimeiset päivät. Ei itsistä kiinni niin aina, kuka maalissa tuulettaa. Kallis on elämän laina, muiden nauruna maksattaa. Mutta ei pidetä pahaa, juhlitaan, ei sureta, annetaan mennä, vaikka joutsenta somemmin ainakaan ei startup-firmani lennä. Silti yritän aina mä uudestaan moni sanaa, sanoo laita jo miekkasi pois, raju ilmakin tunnetaan tuulestaan, miten myrsky tuulikaan laantua vois. Otetaan toi uudestaan, kun mä tankkasin siinä, et sä voi alkaa naurettamaan.
Listen in Spotify 28:55
Pod Person One
Ei otetaan, se oli hyvä. Miks? Se oli hyvä, antaa olla.
Listen in Spotify 30:01